Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Bedömning, återkoppling och examination i utbildning på forskarnivå - vad är i fokus?

Författare

Summary, in English

Universitet och högskolor skall bedriva verksamhet så att ett nära samband mellan forskning och utbildning

upprätthålls (Högskolelagen, 1 kap., 3§). Ingenstans blir detta så tydligt som i utbildningen på forskarnivå.

Denna utbildningsform uppfyller många kriterier på en yrkesinriktad handledning och ”supervision”

såsom de beskrivs av Lauvås och Handal (2001, s 38, 45). Hur väl fungerar då handledningsprocessen

och till denna kopplade bedömningar och återkopplingar i utbildningen på forskarnivå i praktiken? Just

den goda handledningen sett ur handledares perspektiv var nyligen temat för en akademisk avhandling

(Lönn Svensson, 2007). Pågående förändringar, framförallt genomförandet av Bolognaprocessen och till

denna kopplade nya formuleringar av mål i utbildningen på forskarnivå (Högskoleförordningen, 2006,

bilaga 2) borde kunna stimulera till ytterligare reflektioner kring hur handledning verkligen äger rum.

Publiceringsår

2007

Språk

Svenska

Sidor

2-3

Publikation/Tidskrift/Serie

Lärande i LTH

Issue

2

Dokumenttyp

Working paper

Förlag

Genombrottet, Lunds tekniska högskola

Ämne

  • Immunology in the medical area

Nyckelord

  • SoTL

Status

Published