Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Märkesorientering - Utveckling av varumärken som strategiska resurser och skydd mot varumärkesdegeneration

Brand Orientation - Development of brands as strategic resources and protection against trademark degneration

Författare

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Märkesorientering är ett nytt förhållningssätt till varumärken. Inom företag som Nestlé, Pharmacia & Upjohn Nicorette och Volvo utgör varumärkena det nav kring vilket strategierna kretsar. Varumärkesfrågor behandlas inte längre som taktiska spörsmål utan är ledningsfrågor. Målsättningen inom märkesorienterade företag är ytterst att skapa, utveckla och skydda varumärken som strategiska resurser och varaktiga konkurrensfördelar.



Är då alla varumärken värdefulla? Språket griper tag i vissa varumärken som blir allmänord: windsurfer, vespa och grammofon har förlorat sin specifika innebörd. De är blott beteckningar för vissa produkttyper. Rollerblade, Bankomat och Keso kan gå samma öde till mötes. På många håll inom näringslivet och akademien uppfattas denna typ av förändring som det yttersta tecknet på framgång för ett varumärke. Men då ett varumärke används som allmänord blir varumärkesdegeneration ett strategiskt problem. Inom företagen skapar man denna typ av svårigheter genom förhållningssättet att "vilja äga kategorin" med sina vaurmärken.



För att leda ett märkesorienterat företag och utveckla och skydda varumärken som resurser fordras märkeskompetens. Att lära sig se immateriella värden och symboler som resurser är det nödvändiga steget i märkesorienteringen. Vi måste acceptera tanken att ett företags främsta tillgångar kan bestå av något annat än järn, tegelsten och murbruk.

Publiceringsår

1997

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Lunds Studies in Economics and Management

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Mats Urde, Möllegatan 7, 263 32 Höganäs, Sweden (Fax: +46-42 34 34 13),

Ämne

  • Business Administration

Nyckelord

  • brand competence
  • resource-based strategy
  • trademark protection
  • genericness
  • trademark degeneration
  • brand identity
  • Brand strategy
  • brand orientation
  • management
  • Företagsledning
  • Management of enterprises

Status

Published

Handledare

  • [unknown] [unknown]

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0284-5075
  • ISBN: 91-7966-439-3
  • ISRN: LUSADG/SAEK--97/1034--SE

Försvarsdatum

3 oktober 1997

Försvarstid

11:00

Försvarsplats

Carolinasalen, LUND

Opponent

  • Lars-Johan Lindqvist (Prof.)