Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tendenser inom varumärkesrätten: studier i immaterialrätt

2001 Student report

Redaktör

Summary, in Swedish

Boken fångar in den nya utveckling som varumärkesrätten genomgår till följd av förslag om ny lagstiftning, men också till följd av den explosiva utveckling som sker på EG-planet. Den som för några år sedan uppfattade varumärket som en begränsad monopolrätt för att ange varors ursprung måste nu acceptera att helt nya vindar blåser, som medför att det mesta går att registrera och att skyddet förstärks. Studenterna presenterar i sina uppsatser viktiga nyheter och kortfattade och kärnfulla slutsatser.

Hittillsvarande praxis skärskådas. Svensk lagstiftning ställs mot alla de direktiv, förordningar och meddelanden som EG i en febril takt producerat under de senaste åren. Nationell rättspraxis kontrasteras mot EG-domstolens domar. OHIMs praxis från besvärsnämnderna har följts upp i förstainstansen och nu senast genom EG-domstolens förvånande inbrytning i Baby Dry-målet. Konsumtions- och licensfrågor blir också föremål för en tvärvetenskaplig betraktelse.

De korta och kärnfulla uppsatserna speglar varumärkesutvecklingen och ger på ett lättillgängligt sätt en uppfattning om en utvecklingen, men också de problem som följer i fortspåren av förändringarna.

Publiceringsår

2001

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

[Publisher information missing]

Ämne

  • Law

Nyckelord

  • private law: intellectual property law
  • civilrätt: immaterialrätt

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 9163119528