Social Class in Science Class

• Anna Jobér

Abstract in Chinese

概述

学校教学最重要目的之一是赋予每个孩子同等的教育. 尽管如此, 学校再创造了社会差异. 先前的研究表明,学生的低下社会经济情况背景与自然学科成绩低下有一定联系. 这样, 不少学生在未来就被排斥在社会高端学科的教育和职业之外. 本篇论文在Bourdieu和Bernstein的理论基础上, 以自然学科课堂的社会阶级为中心, 旨在对小 学生所受的教育存在不等现象提供更多方位描述和更深层的分析. 在人种民族学的启发下, 本论文的数据取自瑞典义务小学八年级物理教室里的观察, 记录, 采访和统计调查.

1. 对教室里现象的描述和分析揭示了知识难度的下降. 这一现象的发生通常是因为自然学科的教学所具有的社会历史传统因素, 学生, 老师和教室里的谈话社交之间有无形的默契, 或被称为隐蔽的磋商, (出发点往往是善良的愿望),教室里形成了对所有学生都不利的知识难度的分档.

2. 对教室里交流的描述和分析显示, 具有对新的交流方式意会和适应能力强的学生更能理解何种课堂言行才是有效或无效的. 教室里的各方语言交流的模式的产生和发展是学生, 老师和实践操作共同作用的结果. 也就是说, 这三者一起决定了自然学科教室里有关学科内容的科学性的交流的言行举止. 在由老师掌控的对话交流中, 更多的学生可以听懂内容并进行评估. 在这种交流中老师通常选用难度较低的知识水准, 长此以往, 该种交流有把学生排除在外的危险可能, 和将来局限他们灵活操纵交流的可能.

3. 实验作业本应充满好奇, 自由, 兴奋的挑战, 但教室里却呈现了完全不同的另一画面. 形式, 设计和如何操作实验的常规介绍, 取代应有的学科内容, 概念和知识, 成了决定作业成功的关键. 此外, 在实验作业教室里的学生要意会并适应至少两种平行的密码. 学生的实验工作是社会交际过程, 需要并被要求分组进行. 但这里有问题. 由于成绩评分是针对个人的, 而且, 社会阶层标志过程(hierarchical class-marking process)的反应和影响起了决定作用. 课堂上的小组在某种意义上成了学生的保护区, 这种保护破坏了学生的发展机会. 最后, 学生们和老师把作业差错归咎于自己或个人, 而并不意识到, 在实验课上的最终结果, 是自然学科教室里实际操作, 科学领域的信念关系, 课程, 社会阶层, 学校环境和教育密码等诸多密码复杂地相互作用的结果.

自然学科的教学, 是一个社会交际过程, 成功与否与是与身俱来的人的天赋无关. 教学过程中的语言交流和通常以小组形式进行的实验活动呈现出社会阶层区分. 这种课堂里的社会阶层区分会受到集体交际过程的影响, 学生之间关系的影响, 还有老师教学的影响. 也被该教室里师生间互给互取的机会, 局限和期望所决定. 透过对自然学科课堂上的阶级现象的描述和分析, 本文揭示了个体学生对可被灵活操纵调节的交流空间, 对学科知识, 和对权力自由的可能获得的机会是存在于一个集体交际过程中的, 需从小组全方位角度来理解.

关键词: 社会阶层, 自然学科教室, 学生, 实验操作, 小组活动, 对话, Bourdieu, Bernstein, 隐蔽的磋商, 碰撞的密码, 社会性的谈话交流, 过程.

Popular Abstract in Swedish

Ett av skolans viktigaste mål är att ge alla barn en likvärdig utbildning. Trots detta reproducera skolan sociala ojämlikheter. Tidigare studier visar att det finns ett samband mellan låga socioekonomiska förutsättningar och låga resultat i de naturvetenskapliga ämnena. Detta leder i förlängningen till att vissa grupper av elever utesluts från av samhället ansett som viktiga utbildningar och yrken. Det övergripande syftet med denna avhandling var att bidra till en mer komplex och mångfacetterad beskrivning och analys av ojämliketer i grundskolan med fokus på social klass i det naturvetenskapliga klassrummet. Avhandlingen tar sin utgångspunkt i en beskrivning av det naturvetenskapliga klassrummet samt teoretiska ramverk från främst Bourdieu och Bernstein. Med en etnografisk ansats genomfördes observationer, fältanteckningar, intervjuer och enkäter i ett fysikklassrum i en år 8 i en svensk grundskola.

För det första så visade beskrivningarna och analyserna att kun-skapsnivån i klassrummet sänktes. Detta skedde genom dolda för-handlingar (ofta med goda avsikter) mellan studenter, lärare, samt genom effekterna av den naturvetenskapliga undervisningens so-ciohistoriska traditioner. Det skapade en minsta gemensamma nämnare på kunskapsnivån i klassrummet som missgynnade alla elever i klassrummet. För det andra så visade beskrivningar och analyser av klassrummets kommunikation att de elever som kunde tolka och anpassa sig till nya eller förändrade sätt att kommunicera gavs ökade möjligheter att tala och handla i enlighet med vad som förväntades. Vad som också framkom var att sätt att tala och kommunicera fortgick och skapades i ett invecklat samspel mellan eleverna, läraren och klassrummets praxis. Tillsammans konstruerade de, oftast i dolda förhandlingar, vilka sätt att tala som värderas och hur man skulle agera och kommunicera. I starkt styrda dialoger, kunde fler studenter höras och bedömas. Dessa dialoger skedde dock på en lägre kunskapsnivå som på längre sikt riskerar att utesluta studenter och begränsa deras manöverutrymme i framtiden. För det tredje, laborationer i detta klassrum skulle kunna vara fyllda med nyfikenhet, möjligheter och spännande utmaningar. Dock framkom en helt annan bild. Till exempel, snarare än innehåll, naturvetenskapliga begrepp och kunskaper blev formen på och hur man skulle genomföra laborationen avgörande för om man klarade av att genomföra laborationen. Dessutom förekom minst två parallella koder som eleverna behövde anpassa sig till i laborationsarbete. Till exempel så var laborativt arbete en social process som behövde och förväntades utföras i grupp. Det blev problematiskt eftersom betygen är individuella. Dessutom blev re-aktionerna och effekterna av sociala positioner och hierarkisk gruppuppdelningar avgörande. Grupperna blev i viss mån fristäder för eleverna men som emellertid undergrävde deras möjligheter. I slutändan lade elever och läraren skulden på sig själva trots att det som skedde under laborationerna i klassrummet var ett resultat av ett komplext samspel mellan doxa och koder i det naturvetenskap-liga klassrummet och dess fält.

Den naturvetenskapliga undervisningen i klassrummet var en social process och eventuella (miss)lyckande kunde inte korreleras till ex-empelvis medfödd talang. Social klass kom till uttryck i den natur-vetenskapliga undervisningen såsom dialoger eller laborationer. Men social klass i det naturvetenskapliga klassrummet måste för-stås utifrån kollektiva processer och i relation till det naturveten-skapliga undervisningensfältet och vad som tillskrivs värde där. Den måste förstås utifrån de möjligheter, begränsningar och för-väntningar studenter och lärare ges och tas i en social process. Ge-nom beskrivningar och analyser av social klass i den naturveten-skapliga undervisningen visade denna avhandling att aktiviteter och praktiker i det naturvetenskapliga klassrummet och i förläng-ninger manöverutrymme och möjligheter är kollektiva processes.

Nyckelord: social klass, naturvetenskapliga klassrummet, elever, lärare, laborationer, grupparbete, kommunikation, Bourdieu, Bernstein, dolda förhandlingar, kolliderande koder, social diskur-ser och social processer.

Doktorsavhandling

Försvarstid

Försvarsplats

Lecture hall D 138, Nordenskiöldsgatan 10, Malmö