Gemenskapens gränser : Stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan
The Boundaries of Community : Stigma Management and Pluralistic Education in Upper Secondary Education
Författare
Summary, in Swedish
Med syftet att problematisera den pluralism som kommer till uttryck i skolans värdegrund, riktar avhandlingen ljus mot elevernas erfarenheter som särskilda objekt för skolans integration. Dessa erfarenheter pekar bland annat på en skolvardag hårt styrd av symboliska och sociala gränsdragningar. Särskilt det integrerade klassrummet väcker känslor av utanförskap och stigmatisering som eleverna måste hantera i sin skolvardag. Mot denna bakgrund argumenterar jag för att det är hög tid att omvärdera, inte bara skolans värdeförmedlande uppdrag, utan också komplexa processer som integration och inkludering i skolan.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2022-09-22
Språk
Svenska
Volym
19
Fulltext
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Lund Studies in Educational Sciences
Ämne
- Educational Sciences
Nyckelord
- inkluderande undervisning
- rörelsehinder
- pluralism
- pluralitet
- fostran
- stigma
- religionskunskapsämnet
- riksgymnasium
- skolvardag
- gymnasiet
- värdegrundsarbete
- inclusive education
- values education
- disability studies
- physical disabilities
- religious education
- inclusion
- exclusion
- integration
- symbolic boundaries
- stigma
- frame-analysis
- upper secondary education
Aktiv
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-89415-40-9
- ISBN: 978-91-89415-41-6
Försvarsdatum
21 oktober 2022
Försvarstid
13:15
Försvarsplats
SOL:s hörsal
Opponent
- Claudia Lenz (professor)