Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Outshopping och butiksdöden. Vad händer när konsumenten överger den egna ortens handlare?

Författare

  • Birgitta Olsson

Redaktör

  • Eskilsson Lena
  • Fredriksson Cecilia

Summary, in Swedish

Abstract in Undetermined

Kapitlet bygger på en etnologisk studie av fenomenet outshopping dvs vad det innebär för en liten ort att invånarna väljer bort ortens butiker till förmån för längre bort belägna butiker. Butikerna på landsbygden slår igen en efter en beroende både på avfolkning och på förändrade inköpsmönster hos befolkningen. Studien visar på omfattningen av "butiksdöden" på landsbygden. Intervjuer med de boende på orten Hedesunda tyder på att de som drabbas av butiksdöden inte ser särskilt allvarligt på detta. De har redan när de valt att bo på landsbygden valt bort en del av servicen menar de. Författaren drar slutsatsen att detta betyder att konsumentens Kommersiella geografiska vardag har fått en ny innebörd och utvidgats.

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Sidor

163-184

Publikation/Tidskrift/Serie

Butiken. Upplevelse, organisering och plats.

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Liber

Ämne

  • Social Sciences Interdisciplinary

Nyckelord

  • store death shopping pattern Shopping outshopping geografisk vardag Hedesunda shopping location

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-47-09499-8
  • LIBRIS-ID:11864612