Svensk miljöpsykologi

Redaktör

Summary, in Swedish

Miljöpsykologi är ett tvärvetenskapligt ämne som handlar om hur vi människor påverkas av vår omgivning och hur vi genom vårt sätt att leva påverkar den. Svensk miljöpsykologi är den första samlingen texter om ämnet på svenska. Här presenterar 20 miljöpsykologer sin forskning och sätter den i relation till den internationella miljöpsykologin.

Antologin tar upp de huvudsakliga forskningsområdena inom svensk miljöpsykologi och behandlar fysiska miljöfaktorers inverkan på människan, miljöer för barn och äldre, representation av miljöer, betydelsen av naturmiljöer för människans hälsa och välbefinnande, riskuppfattning samt psykologiska aspekter på miljövård. Boken speglar miljöpsykologins framväxt och utveckling i Sverige i ett internationellt perspektiv.

Svensk miljöpsykologi är skriven i fristående kapitel och avdelningar, men det finns rikligt med hänvisningar mellan kapitlen för att ge en sammanhållen text för den som läser boken i sin helhet. För den som vill fördjupa sig ytterligare finns lästips och referenser i slutet av varje kapitel.

Bok

Studentlitteratur AB