Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Transparency preference and economic behavior

Författare

Summary, in English

It is shown that decision makers guided by Popperian epistemology will have a preference for transparency, even in situations where standard economic theory provides no rationale for such a preference. This provides a Popperian resolution of the Ellsberg paradox, and a rationale for suspicion in experiments as well as in economic life.

Publiceringsår

1998

Språk

Engelska

Sidor

56-349

Publikation/Tidskrift/Serie

Journal of Economic Behavior and Organization

Volym

37

Issue

3

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Elsevier

Ämne

  • Economics

Nyckelord

  • Transparency
  • Refutability
  • Ellsberg paradox
  • Suspicion
  • Uncertainty aversion

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0167-2681