Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Sociala relationer genom datorspelande

Författare

  • Gabriel Ulvros

Summary, in Swedish

Denna explorativa uppsats undersöker forskningsfrågan Varför vill människor spela datorspel med varandra över internet? och vad de får ut av det, i synnerhet med främlingar de bara har ytterst tillfällig kontakt med. Undersökningen försöker skildra den sociala aspekten av informanternas spelande, och deras upplever och tankar därikring. Aspekter av datorspelsberoende behandlas även.
Sex datorspelare djupintervjuades. Deras berättelser har analyserats med hjälp av Georg Simmels teorier om ensamhet och utbytet mellan människor, George Herbert Meads teorier om hur vi skapar jaget och den generaliserade andre, samt Richard Bartles fyrfältsmodell om spelartyper.
Det kan vara så att datorspel över internet används för att spegla och utveckla sig själv och öka förståelsen för andra. Till viss del verkar spelande öka känslor av självförtroende och samhörighet. Samarbete framstår som viktigare och mer utvecklande än att tävla och vinna. För informanterna förefaller den viktigaste aspekten vara att utöva sociala relationer med vänner de även träffar utanför internet. Samtliga gör tydlig skillnad på vad de kallar riktiga kompisar och nätkompisar.
Beroende verkar vara en delvis medveten verklighetsflykt som bottnar i andra problem och vara kopplat till mindre spelande med bekanta till förmån för ökat spelande offline eller med okända.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2015

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Social Sciences

Nyckelord

  • relationer
  • datorspel
  • internet
  • online
  • datorspelsberoende
  • socialisering
  • jaget friendship
  • social relations
  • social interaction
  • computer games
  • video game addiction
  • socialization
  • self

Handledare

  • Eva Fasth