Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Organ transplantation and views of life

Författare

Redaktör

  • Jakob Elster
  • Helena von Troil

Summary, in English

Vid den nordiska konferensen ”Teaching bioethics” illustrerade transplantationskirurgen Nils H. Persson och jag hur en dialogpedagogisk metod kan belysa en frågeställning på ett sätt som är svårt för en ensam lärare. Nils H. Persson diskuterade bland annat den stora skillnaden i frekvens av organdonationer mellan de nordiska länderna, mindre än 15 PMP (per million population), och Spanien, mer än 30 PMP. Jag belyste hur olikheter i livsåskådning och livsåskådningstraditioner kan bidra till att förstå denna skillnad. Artikeln sammanfattar några huvudtankar i min argumentering. Skillnader i religiös tradition kan delvis förklara dagens situation. Godhetsprincipen i katolsk tradition, jämfört med en mera individualistisk etik i luthersk tradition, kan bidra till den högre villigheten att donera organ i Spanien. I Spanien utförs livsuppehållande behandling längre än i de nordiska länderna, vilket leder till högre frekvens av hjärndöd, ca. 60 PMP i Spanien mot 30 PMP i Norden, och fler organ som är användbara för transplantation. Detta kan delvis förstås mot bakgrund av olika syn på livets helgd och värde.

Publiceringsår

2004

Språk

Engelska

Sidor

116-120

Publikation/Tidskrift/Serie

How to best teach bioethics. Report form a workshop March 2003 organised by The Nordic Committee on Bioethics and NorFA. (TemaNord 2004:519) Utg av Jakob Elster och Helena von Troil.

Volym

TemaNord 2004:519

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Nordic Council of Ministers

Ämne

  • Ethics

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 92-893-1005-7