Skolliv - om skolan som arbetsplats
Författare
Summary, in Swedish
Hur behåller man hälsan som lärare?
Vad händer i mötet mellan politiska ambitioner och kommunal skolverklighet?
Hur påverkar den ordlösa kommunikationen stämningen i klassrummet?
Vad händer när mätbar kunskap blir viktigare än användbar kunskap?
Kan man vara nöjd som lärare men missnöjd som anställd?
Skolan har blivit en ideologisk ”het potatis” som väcker engagemang, både inom och utom skolans värld. Debatten är högljudd om till exempel betygen, ordningen i skolan och lärarnas arbetsmiljö. I ”Skolliv – om skolan som arbetsplats” presenteras aktuell skolforskning på ett sätt som gör den tillgänglig för alla som är intresserade av vad som händer i skolan.
Vad händer i mötet mellan politiska ambitioner och kommunal skolverklighet?
Hur påverkar den ordlösa kommunikationen stämningen i klassrummet?
Vad händer när mätbar kunskap blir viktigare än användbar kunskap?
Kan man vara nöjd som lärare men missnöjd som anställd?
Skolan har blivit en ideologisk ”het potatis” som väcker engagemang, både inom och utom skolans värld. Debatten är högljudd om till exempel betygen, ordningen i skolan och lärarnas arbetsmiljö. I ”Skolliv – om skolan som arbetsplats” presenteras aktuell skolforskning på ett sätt som gör den tillgänglig för alla som är intresserade av vad som händer i skolan.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2006
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Bok
Förlag
Liber
Ämne
- Educational Sciences
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Nyckelord
- skolans arbetsliv
- arbetsmiljö
- skolforskning
- sociology
- sociologi
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
Status
Published
Projekt
- Ledare för doktorandseminariet inom forskarskolan "Skolliv", Arbetslivsinstitutet, Stockholm.
- Vetenskaplig ledare för "Skolans arbetsliv", nationellt forskarnätverk inom Arbetslivsinstitutet.
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 9147700114