Skolliv - om skolan som arbetsplats

Hur behåller man hälsan som lärare?

Vad händer i mötet mellan politiska ambitioner och kommunal skolverklighet?

Hur påverkar den ordlösa kommunikationen stämningen i klassrummet?

Vad händer när mätbar kunskap blir viktigare än användbar kunskap?

Kan man vara nöjd som lärare men missnöjd som anställd?

Skolan har blivit en ideologisk ”het potatis” som väcker engagemang, både inom och utom skolans värld. Debatten är högljudd om till exempel betygen, ordningen i skolan och lärarnas arbetsmiljö. I ”Skolliv – om skolan som arbetsplats” presenteras aktuell skolforskning på ett sätt som gör den tillgänglig för alla som är intresserade av vad som händer i skolan.

Bok

Liber

• Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

• skolans arbetsliv
  • arbetsmiljö
  • skolforskning
  • sociology
  • sociologi
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Projekt

• Ledare för doktorandseminariet inom forskarskolan "Skolliv", Arbetslivsinstitutet, Stockholm.
  • Vetenskaplig ledare för "Skolans arbetsliv", nationellt forskarnätverk inom Arbetslivsinstitutet.