Retorikundervisning i demokratins tjänst
Författare
Summary, in Swedish
Att retorik och demokrati går hand i hand är ingen hemlighet. Denna uppsats ämnar belysa relationen mellan retorik och demokrati, och hur retorik kan bidra till implementeringen av det demokratiska uppdraget i ämnet svenska på gymnasiet. Genom en innehållsanalys synliggörs retorikteorins demokratiska potential, vilken utgörs av två framträdande perspektiv på retorik: att föra sin talan och att förhålla sig kritiskt. Därefter undersöks genom kvalitativa djupintervjuer hur denna potential speglas upp i praktiken. Undersökningen visar att lärarna inte ser retorikteorins potential ur ett större perspektiv, utan endast tar fasta på att eleverna ska kunna föra sin talan. Därmed missar de retorikteorins analytiska perspektiv, och eleverna går miste om ett kritiskt förhållningssätt. Slutligen, i uppsatsen, ger vi förslag på hur svensklärare kan arbeta för att i högre utsträckning integrera retorik och det demokratiska uppdraget i sin undervisning. Vår förhoppning är att denna undersökning och dess resultat ska nå ut till aktiva svensklärare, rektorer och huvudmän, för att på så sätt erbjuda dem ett potentiellt underlag, genom vilket de i högre utsträckning skulle kunna utbilda elever till aktiva demokratiska samhällsmedborgare.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2018
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 643 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för masterexamen (Två år)
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- retorik
- demokrati
- rhetorica utens
- rhetorica studens
- skolans demokratiska uppdrag
- retorikundervisning
Handledare
- Anders Sigrell (Prof.)