"Man lär sig tänka på andra sätt när man läser..." : en fallstudie av en svensklärares undervisning med skönlitteratur för bildning
Författare
Summary, in Swedish
I föreliggande arbete genomförs en fallstudie av en lärares undervisning med skönlitteratur. Syftet är att studera hur undervisning med skönlitteratur kan planeras och utföras på ett sådant sätt att den ligger i linje med Skolverkets skrivningar i ämnets syfte för svenska på gymnasiet. Som teoretiskt ramverk används Gunilla Molloys ämnesdidaktiska perspektiv, Judith Langers teorier om byggandet av föreställningsvärldar, Louise Rosenblatts begrepp estetisk och efferent läsning samt Rita Felskis tankar om textuell interaktion. Metoderna som används är intervjuer med läraren samt några av eleverna, observation av undervisningen samt dokumentanalys av några av läraren skapade dokument kopplade till det för studien aktuella arbetsområdet. Fallstudien visar att läraren med sin undervisning ger eleverna tillfälle att arbeta med skönlitteratur likt Skolverkets formuleringar. För att uppnå detta använder läraren främst ungdomsböcker. Detta tillåter eleverna att känna igen sig och därmed relatera till litteraturen, vilket möjliggör för dem att ta till sig det nya. Läraren gör en noggrann analys av den elevgrupp som undervisningen är upplagd för och premierar den didaktiska relationen mellan elev och ämne. Arbetsmomenten består av reflekterande skrivuppgifter och boksamtal, vilka understödjer elevernas reflektioner genom att de hela tiden uppmuntras att spegla sig själva i texten.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2019
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 543 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för masterexamen (Två år)
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- svenska språket
- gymnasieskolan
- undervisning
- skönlitteratur
- bildning
- kursplan
- Skolverket
- receptionsteori
Handledare
- Anders Ohlsson (Professor)