Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Med ögat som verktyg : hur används bildspråk inom fysikläromedel för högstadiet?

Författare

  • Nadine Thulin

Summary, in Swedish

Denna uppsats handlar om hur bildspråk och metaforer kan användas i fysikläromedel på högstadiet. Syftet var att undersöka bildspråket i två olika läromedel och deras respektive lättlästa versioner. Bildspråksidentifikationen har gjorts utifrån definitionen av att tala om en sak i form av en annan. I analysen undersöks didaktiskt medvetna metaforer och hur dessa omarbetas till lättläst. Bildspråk kan användas på många olika sätt, och hanteringen av bildspråk skiljer sig åt i de olika läromedlen. Bildspråket i det ena läromedlet består till störst del av konkreta liknelser medan det andra läromedlet använder flera former av bildspråk på ett jämnt fördelat sätt. I sin helhet består materialet till störst del av liknelser. Innehållet har i första hand gjorts mer lättläst antingen genom att bearbetas till ett mer lättolkat bildspråk eller genom att bildspråket tagits bort helt.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2020

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • bildspråk
  • metafor
  • liknelse
  • läromedel
  • pedagogik

Handledare

  • Lisa Holm (Professor)