Retorikens etik i en skolkontext : en kvalitativ undersökning för att synliggöra retorikteorins potential att implementera det etiska perspektivet
The ethics of rhetoric within a school context : a qualitative study to highlight the rhetoric theory's potential to implement the ethical perspective
Författare
Summary, in Swedish
Studiens syfte är att undersöka hur retorikteorins etiska aspekter kan implementera det etiska perspektivet i retorikundervisningen i Svenska 1, 2 och 3. Vidare strävade jag efter att synliggöra hur lärare betraktade möjligheten att involvera eleven i etisk reflektion med hjälp av retorikens metaspråk.
Jag tillämpade en kvalitativ innehållsanalys för att synliggöra relationen mellan retorik och etik likväl som retorikens potential att förmedla det etiska perspektivet genom retoriska modeller.
Ur innehållsanalysen framhävs fyra aspekter, vilka visar att retorik:
• berör den kunskap ”som kan vara på bägge sätten”.
• bistår oss i övervägandet av språk.
• ger oss medel att argumentera för våra värderingar och se något ur den andres perspektiv.
• innefattar didaktiska modeller vilka manifesterar de föregående tre aspekterna.
Vidare utfördes kvalitativa intervjuer för att undersöka hur retorikteorin och det etiska perspektivet beskrivs och uttrycks i lärarens praktiska vardag. Undersökningen synliggjorde att lärare beskriver och tillämpar retorik på varierande vis, vilket vidare påverkar implementeringen av etiska perspektivet i retorikundervisningen. Ingen av informanterna inkluderar samtliga tre inledande punkter i sin undervisning. Detta grundar sig i brist på tid, kunskap eller didaktiska tillvägagångssätt. Eleverna går därmed miste om den potential för etisk reflektion som redogörs för i innehållsanalysen
Jag tillämpade en kvalitativ innehållsanalys för att synliggöra relationen mellan retorik och etik likväl som retorikens potential att förmedla det etiska perspektivet genom retoriska modeller.
Ur innehållsanalysen framhävs fyra aspekter, vilka visar att retorik:
• berör den kunskap ”som kan vara på bägge sätten”.
• bistår oss i övervägandet av språk.
• ger oss medel att argumentera för våra värderingar och se något ur den andres perspektiv.
• innefattar didaktiska modeller vilka manifesterar de föregående tre aspekterna.
Vidare utfördes kvalitativa intervjuer för att undersöka hur retorikteorin och det etiska perspektivet beskrivs och uttrycks i lärarens praktiska vardag. Undersökningen synliggjorde att lärare beskriver och tillämpar retorik på varierande vis, vilket vidare påverkar implementeringen av etiska perspektivet i retorikundervisningen. Ingen av informanterna inkluderar samtliga tre inledande punkter i sin undervisning. Detta grundar sig i brist på tid, kunskap eller didaktiska tillvägagångssätt. Eleverna går därmed miste om den potential för etisk reflektion som redogörs för i innehållsanalysen
Publiceringsår
2020
Språk
Svenska
Fulltext
Dokumenttyp
Examensarbete för masterexamen (Två år)
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- retorik
- etik
- det etiska perspektivet
- metaspråk
- perspektivism
- rhetoric
- ethics
- the ethical perspective
- metalanguage
- perspectivism
- skola
- svenskämnet
Handledare
- Anders Sigrell (Prof.)