Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

“For my whole life, I didn’t know if I even existed. But I do. And people are starting to notice” Om att bli till, dö, återfödas & existera via manus & musik i Todd Phillips Joker

“For my whole life, I didn’t know if I even existed. But I do. And people are starting to notice” On birth, death and rebirth through script and music in Todd Phillips Joker

Författare

  • Helene Björkman

Summary, in Swedish

Den här uppsatsen är en komparativ studie mellan originalmanuset till och slutversionen av filmen Joker (Todd Phillips, 2019), tillsammans med en djupgående undersökning av den instrumentala filmmusikens uppbyggnad utifrån Claudia Gorbman och Pauline Reays tankar om den instrumentala musikens roll i filmtexten.
Baserat på resultaten av dessa analyser görs sedan en tolkning av filmen med utgångspunkt i George Herbert Meads teorier kring hur människan skapar sitt jag och sin tillhörighet, Erving Goffmans idéer om att framträda sitt jag på en front-respektive backstage samt Jean Baudrillard och Friedrich Nietzsches tankar om kopior, original och verklighet.
De största slutsatserna handlar om hur den instrumentala filmmusiken har gett upphov till ändringar från originalmanuset till slutversionen av filmen som varit bärande både i skapandet av den fiktiva karaktären Arthur Fleck/Joker och i skapandet av hans jag och identitet(er) inuti filmens dieges.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2021

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Performing Arts

Nyckelord

  • Joker
  • Arthur Fleck
  • Todd Phillips
  • film
  • comics
  • psychology
  • music
  • Hildur Gudnadottir
  • origin
  • reality
  • copies
  • Jean Baudrillard
  • Friedrich Nietzsche
  • Claudia Gorbman
  • Pauline Reays
  • film music
  • score
  • George Herbert Mead
  • Erving Goffman
  • script
  • character

Handledare

  • Jonathan Rozenkrantz