Om vikingar för barn
En undersökning om närhet och distans i tre faktaböcker om historia för barn
Författare
Summary, in Swedish
I denna uppsats analyserar jag den interpersonella metafunktionen i tre faktaböcker för barn som handlar om vikingar. Uppsatsens syfte är att med hjälp av multimodal analys av omtal och tilltal samt kommunikativa handlingar undersöka vilka möjligheter till identifikation och interaktion som erbjuds böckernas läsare. Analysen undersöker huruvida böckernas framställning av sitt innehåll präglas av närhet eller distans. Böckerna som utgör materialet för analys är Vikingar av Torsten Bengtsson från 2011, Vikingar av Mats Vänehem från 2015 och Riktiga vikingar! av Bengt-Erik Engholm från 2017. Böckerna är från tre olika förlag och använder olika berättartekniker för att framställa sitt innehåll. Resultatet av analysen visar att alla tre böckerna besitter kvaliteter som erbjuder läsaren möjlighet till identifikation och interaktion men i olika hög grad. Engholms och Bengtssons böcker präglas huvudsakligen av närhet medan Vänehems präglas mer av distans.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2022
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 295 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- faktaböcker
- barnlitteratur
- närhet
- distans
- interpersonalitet
- historia
- vikingar
- omtal
- tilltal
Handledare
- Lisa Holm (Professor)