Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Man måste hitta för att fatta – Fallstudie av en användarguide

Författare

  • Clara Grebacken

Summary, in Swedish

Instruerande texter finns i många olika varianter, men gemensamt för dem är den vägledande funktionen. Den här uppsatsen redogör för en fallstudie av en digital användarguide för studenter som använder lärplattformen Canvas. Syftet är att ta reda på hur en användarguide behöver se ut för att fungera för sina användare. Fallstudien undersöker användarguidens beståndsdelar och komposition genom textanalys, och dess praktiska tillämpbarhet genom ett användartest med fyra deltagare. Resultatet bekräftar tidigare forsknings uttalanden om att en användarguide behöver vara anpassad efter målgruppens sätt att läsa, och kunna ge snabb tillgång till de olika delarna genom vägledande resurser.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2024

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Handledare

  • Anna W Gustafsson (PhD)