Undervisnings- och forskningsmeriter – två sidor av samma mynt

Summary, in Swedish

Vid bedömning av universitetslärares meriter betraktas undervisning och forskning ofta som två skilda verksamheter, där olika uppsättningar kriterier definierar en skicklig lärare och en skicklig forskare. Återspeglar detta då verkligheten, eller är det möjligt att formulera gemensamma kriterier?

Vi vill här diskutera en preliminär modell för bedömning av såväl forsknings- som undervisningsmeriter. Modellen kan följaktligen användas som stöd för att jämföra undervisnings- och forskningsmeriter, t.ex. vid anställningar och befordringar, och för att formulera kompetensprofiler i samband med rekrytering.

Vi diskuterar också hur modellens olika delar kan relateras till begreppen teaching excellens, teaching expertise och scholar- ship of teaching.

[Host publication title missing]

Konferensbidrag