Normative Recursion : on Recursive Grounding and the Capacity for Radical Critique in Formal Pragmatics, Recognition, Social Freedom and Justification

• Jakob Strandgaard

Summary, in Swedish

Denna avhandling utforskar den meta-etiska frågan: Vilka egenskaper krävs av ett normativt kritiskt begrepp så att det både kan (a) härledas från den sociala faktiska verkligheten av gällande normer, praktiker och institutioner i ett givet samhälle och (b) vara utgångpunkt för radikal kritik? Radikal kritik förstås i avhandlingen som en kritik bortom anklagelser om partiskhet gentemot det rådande. Den radikala kritiken förmår således överskrida det inneboende innehållet i normer, praktiker och institutioner från vilka den är härledd.

Avhandlingen hävdar att den nödvändiga egenskapen för ett sådant begrepp är rekursion. Det vill säga en själv-refererande egenskap som hierarkiskt förmår innehålla kopior av sig själv. Idén att lokalisera egenskapen rekursion i normativ politisk teori, och försvara dess användning, är underteoretiserade i den politisk-teoretiska litteraturen. Genom att lokalisera egenskapen rekursion i Jürgen Habermas formella pragmatik, i Axel Honneths begrepp erkännande och social frihet och i Rainer Forsts rättfärdigandebegrepp, hjälper avhandlingen fylla denna lucka i litteraturen. Därmed skapas ett utrymme i normativ politisk teori mellan foundationalism och anti-foundationalism liksom mellan en utopisk och realistisk utgångspunkt.

2021-04-23

Lund Political Studies

Volym

Issue