Utvärdering av förståelse på skriftlig tentamen
Författare
Summary, in Swedish
I tidigare studier har det visats att examinationen i hög grad styr hur studenterna kommer att studera under en kurs. Därför är det viktigt att examinationen inte bara testar ytliga kunskaper och beräkningsförmåga, utan även förståelse. I denna artikel diskuteras olika sätt att utvärdera studenternas förståelse genom att analysera resultaten på skriftliga tentamina. En fallstudie på Institutionen för reglerteknik vid Lunds tekniska högskola presenteras och möjliga åtgärder för att öka förståelsen hos studenterna diskuteras.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 431 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Ämne
- Control Engineering
- Atom and Molecular Physics and Optics
Conference name
3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2011
Conference date
2011-11-30 - 2011-12-01
Conference place
Linköping, Sweden
Status
Published
Forskningsgrupp
- LCCC