Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Origins of the knowledge economy : Higher education and Scandinavia’s development, ca. 1800–1929

Kunskapsekonomins ursprung : Högre utbildning och Skandinaviens utveckling, ca 1800–1929

Författare

Summary, in Swedish

Gymnasie- och universitetsutbildning var länge en elitens domän. Med ekonomisk tillväxt och ökande teknisk komplexitet växte dock behovet av specialiserad kunskap och färdigheter. Inför och under industrialiseringen tog systemen för högre utbildning emot ett ökande antal studenter och breddades med ett växande utbud av kurser och typer av utbildningsinstitutioner.

Danmark, Norge och Sverige utgör rika fallstudier för att undersöka högre utbildnings tillväxt under 1800- och det tidiga 1900-talet. Jag undersöker högre utbildning genom två perspektiv: I vilken utsträckning ledde förändringar i tillhandahållandet av högre utbildning till ökad tillgång till utbildning utanför samhällets lilla elit? Hur påverkade förändringar i tillhandahållandet av och tillgången till högre utbildning Skandinaviens utveckling inför och under industrialiseringen?

Avhandlingen består av fyra artiklar som utforskar centrala utvecklingar inom skandinavisk högre utbildning, inklusive:
- kvinnliga studenters inträde
- öppnandet av Norges första universitet
- införandet och expansionen av teknisk utbildning
- den ökande efterfrågan på högt-utbildade ingenjörer.

Med detaljerade individdata om högre utbildningens examina ger mina resultat nya insikter om social rörlighet och ekonomisk utveckling under en kritisk period i historien.

Publiceringsår

2025

Språk

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

Lund Studies in Economic History

Issue

115

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Department of Economic History, Lund University

Ämne

  • Economic History

Nyckelord

  • economic history
  • human capital
  • higher education
  • industrialisation
  • social mobility
  • innovation
  • ekonomisk historia
  • humankapital
  • högre utbildning
  • industrialisering
  • social rörlighet
  • innovation

Aktiv

Published

Projekt

  • The life course of graduates: Assessing the economic effects of education in Scandinavia, 1880–1920
  • Origins of the knowledge economy: Higher education and Scandinavia’s economic development

Handledare

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1400-4860
  • ISBN: 978-91-989641-5-8
  • ISBN: 978-91-989641-4-1

Försvarsdatum

23 januari 2025

Försvarstid

14:15

Försvarsplats

EC3:211

Opponent

  • Jørgen Modalsli (Professor)