En beprövad process som stöd till examensarbetare och deras handledare

Summary, in Swedish

Examensarbetet är kronan på verket på civilingenjörsutbildningen där teori och praktik sätts samman i ett större ingenjörsarbete. Hur kan man agera som handledare och examinator från universitetet för att säkerställa kvaliteten i detta viktiga utbildningsmoment? Vi presenterar en generell processmodell för examensarbete i fyra steg: uppstart, planering, genomförande och avslutning. Våra erfarenheter från att ha provat processen under några år är att den ger studenterna ett kraftfullt verktyg att reflektera över sitt lärande under examensarbetet och ökar effektiviteten i handledningen genom att handledningens fokus kan flyttas från form till innehåll.

Publiceringsår

Svenska