Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Strategisk förändring, makt och kunskap : om disciplinering och motstånd i tidningsföretag

Strategic change, power and knowledge. On disciplination and resistance in newspaper companies

Författare

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Studien beskriver och analyserar strategisk förändring i tre svenska tidningsföretag. I studien beskrivs hur företagen utvecklades från enaffärs-verksamheter till multiaffärs-verksamheter. Studien pekar på hur denna utveckling framförallt ska ses som resultat av etableringen och spridningen av en ny kunskapsformation. Ett centralt innehåll i den kunskapsformationen var diversifiering, vilket följaktligen blev allt vanligare i tidningsföretag från 1970-talet och framåt. Diversifiering innebar emellertid att historiska redaktionella normer utmanades. Historiskt hade företagen undvikit att förvärva andra företag, eftersom det ansågs riskera det redaktionella oberoendet. När så diversifiering blev vanlig på 70- och 80-talen uppstod motstånd mot utvecklingen. I studien beskrivs hur det emellanåt skedde polariseringar mellan dem som strävade efter diversifiering och dem som motsatte sig den. Det var bland annat i denna strävan att genomföra diversifiering eller motsätta sig den som maktens disciplinära former framträdde. I studien visas hur den disciplinära makten framträdde genom att människor låste sig vid kunskap och normer. Utvecklingen skapade ibland motsättningar, vilket försvårade kommunikationen mellan centrala grupper i företagen.

Publiceringsår

1999

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Lund Studies in Economics and Management

Volym

48

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Lund University Press

Ämne

  • Business Administration

Nyckelord

  • Management of enterprises
  • newspaper companies
  • isomorfism
  • disciplinary power
  • knowledge
  • Strategy
  • strategic change
  • Företagsledning
  • management

Status

Published

Handledare

  • [unknown] [unknown]

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0284-5075
  • ISBN: 91-7966-558-6
  • ISRN: LUSADG/SAEK--99/1048--SE

Försvarsdatum

19 mars 1999

Försvarstid

10:15

Försvarsplats

Department of Business Administration

Opponent

  • Leif Melin (Professor)