Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Swash Processes and Dune Erosion: Emphasis on Vessel-Generated Waves

Författare

  • Li Erikson

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Fartygsgenererade vågor ofta orsakar större kustförändringar jämfört med vindvågor utmed stränder där stryklängden är begränsad. Med bakgrund av att fartygstrafiken, särskilt från höghastighetsfärjor, och dess potentiella miljöeffekter har forskning inom detta område ökat. Fast att ett antal studier har och fortsätter undangöras, forskning om fartygsgenererade vågor och dess påverkan på stränder är fortfaranderelativt nytt inom forskning.



Denna studie syftar på att utveckla effektiva verktyg för att beräkna effekten av fartygsgenererade vågor vid kustområden. För att fullgöra detta mål har fartygsgenererade vågor och dess påverkan på dynor och stränder undersökts.



Ett antal ensamstående men relaterade studier har gjorts för detta arbete. Med avseende på uppspolningshöjder (ej kustförändringar) har en metod framtagits för att ge rekommendationer för den optimala hastigheten ett fartyg kan köra utan att orsaka högre uppspolningshöjder än de som vindvågor ger.



Analys av uppmätta fartygsgenererade vågor nära stränder visade att vågpaket kan beskrivas av ett antal vågor med ökande och därefter minskande våghöjder. I ett laboratorie experiment var interaktion mellan följande vågor högt, särskilt på milt lutande men reflekterande stränder. En numerisk modell framtogs och gav bra resultat med avseende på hydrodynamiken på stranden om interaktion inkluderades. En analytisk modell för att beskriva sediment transport i vågskvalpsområdet implementerades och kalibrerades under denna studie.



Analytiska modeller framtogs för att beräkna erosion av dynor utsatta för vågor och självtyngd. Modellerna validerades med data från laboratorie experiment.

Publiceringsår

2005

Språk

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

Coastal Engineering, Marine Geology, Computers and Geosciences

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Lund University (Media-Tryck)

Ämne

  • Water Engineering

Nyckelord

  • marklära
  • kartografi
  • klimatologi
  • Civil engineering
  • hydraulic engineering
  • geomorfologi
  • Fysisk geografi
  • climatology
  • cartography
  • pedology
  • geomorphology
  • Naturvetenskap
  • Physical geography
  • Natural science
  • swash
  • erosion
  • vessel-generated waves
  • dunes
  • offshore technology
  • soil mechanics
  • Väg- och vattenbyggnadsteknik

Status

Published

Handledare

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1101-9824

Försvarsdatum

14 juni 2005

Försvarstid

10:00

Försvarsplats

lecture hall V:A, Department of Water Resources Engineering, John Ericssonsväg 1, Lund Institute of Technology

Opponent

  • David Kriebel (Professor)