Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vad kan vi lära oss efter fem år med CEQ?

Författare

Summary, in Swedish

LTH:s policy för kvalitetsarbete kring grund- utbildningen placerar studenternas lärande i fokus, och anger att den pedagogiska utvecklingen ska bygga på en väl- informerad dialogprocess. Enkäten CEQ används sedan hösten 2003 i stor omfattning som dataunderlag i kvalitetsarbetet. Under de första fem åren har stora mängder data samlats in, men inte särskilt många undersökningar gjorts på materialet. Vi har med hjälp av CEQ-data tittat på ett par olika övergripande frågor om den pedagogiska praktiken och om kvalitetsarbetet vid LTH. Vi redovisar följande: a) Tecken på en svag, övergripande utveckling av återkoppling till studenterna, b) En nedgång av svarsfrekvenser och en ökning av längden på fritextkommentarer vid övergång från pappersenkäter till webbenkäter, c) Mycket stor spridning av snittlängden på slutrapportskommentarer av programledare och studieråd mellan olika program, d) En liten minskning av LTH-studenternas upplevda arbetsbelastning. Sammantaget ser vi stora möjligheter för LTH och dess lärare att basera utvecklingsarbete på information från kursutvärderings- systemets datamängder.

Publiceringsår

2008

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Proceedings från 5:e pedagogiska inspirationskonferensen

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lunds Tekniska Högskola

Ämne

  • Engineering and Technology

Nyckelord

  • SoTL
  • CEQ
  • utveckling
  • kvalitetssystem
  • kursutvärdering

Conference name

LTHs 5:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 2008

Conference date

2008-10-23 - 2008-10-23

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published