Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Skolkulturer

Redaktör

Summary, in Swedish

I denna bok rapporteras resultat från sju forskningsprojekt inom forskningsprogrammet Skolkultur en framgångsfaktor? Forskarna kommer från olika vetenskapliga discipliner: etnologi, företagsekonomi, pedagogik, socialantropologi, sociologi och statsvetenskap. Förankrade i olika perspektiv och teoritraditioner och med hjälp av olika metoder undersöker de skolan. Resultatet är en bred och varierad belysning av dagens skola och av en rad kulturer i skolan.



I boken finns texter om framgångsrika skolledare som bygger allianser för att hantera sin spänningsfyllda vardag, om skolans arbete med etik, om elevers skolupplevelser och flow i skolan, om framgångsrika förändringsprocesser, om skolans försök att framställa önskvärda elever och föräldrar, om förbättringskultur i skolan samt om entreprenörer och lokala förändringsprojekt i skolan.

Publiceringsår

2003

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

Nyckelord

  • önskvärda elever
  • etik i skolan
  • flow
  • skolkultur
  • skolledare
  • förbättringskultur
  • sociologi
  • entreprenörskap i skolan
  • förändringsprocesser
  • sociology
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences
  • sociology
  • educational sciences
  • skolkulturer
  • skolledarskap

Status

Published

Projekt

  • Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer
  • Forskningsprogrammet Skolkultur - en framgångsfaktor?

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 9144028806