Ritualer : teorier och tillämpning

Summary, in Swedish

Beskrivning

Denna bok ger läsaren en orientering både i olika ritualteorier och hur dessa kan tillämpas. Den är indelad i två delar. Den första delen ger en historik över ritualstudier och presenterar tongivande forskare med exempel hämtade från deras arbeten. Frågor som behandlas är varför intresset för ritual uppstod, hur de rituella handlingarna har analyserats och hur riter kan skapa nya sätt att vara i världen. I den andra delen sätts teorierna i arbete genom att författaren tillämpar dem på material från sina fältarbeten främst hos kanadensiska mi’kmaqindianer, men även från Tongaöarna.

Ritualstudier engagerar förutom de religionsvetenskapliga ämnena en rad olika humanvetenskapliga discipliner. Intresset för ritualer som kommunikativt beteende har även fått sociologer, historiker, teaterfolk, pedagoger och psykologer att engagera sig i ämnet och låta idéer befrukta varandra över ämnesgränserna. Boken är avsedd främst för studenter på universitet och högskolor.

Publiceringsår

Svenska