Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Terapi eller rit: Kulturella aspekter på läkande

Författare

Summary, in Swedish

I denna artikel beskrivs hur de kanadensiska mi’kmaqindianerna bearbetar problem som härstammar från tiden i Shubenacadie Residential School. Fastän den stora internatskolan idag är nedlagd fortsätter den att sätta spår i de moderna reservatsbornas liv. Artikelmaterialet hämtas bland annat från ett fältarbete (2000) på ön Cape Breton, Nova Scotia. För att det kanadensiska majoritetssamhället ska finna verkningsfulla terapiformer idag i syfte att lindra mi’kmaqs smärta, krävs en djupare förståelse av vad ett kulturellt trauma innebär och en lyhördhet för hur mi’kmaq själva talar om upplevelserna från skoltiden.

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Anpere: Anthropological Perspectives on Religion

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Anpere, Anpere

Ämne

  • History of Religions

Nyckelord

  • residential schools
  • kulturellt trauma
  • riter
  • terapi
  • kanadensiska mi'kmaqindianer
  • läkande

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1653-6355