Terapi eller rit: Kulturella aspekter på läkande
Författare
Summary, in Swedish
I denna artikel beskrivs hur de kanadensiska mi’kmaqindianerna bearbetar problem som härstammar från tiden i Shubenacadie Residential School. Fastän den stora internatskolan idag är nedlagd fortsätter den att sätta spår i de moderna reservatsbornas liv. Artikelmaterialet hämtas bland annat från ett fältarbete (2000) på ön Cape Breton, Nova Scotia. För att det kanadensiska majoritetssamhället ska finna verkningsfulla terapiformer idag i syfte att lindra mi’kmaqs smärta, krävs en djupare förståelse av vad ett kulturellt trauma innebär och en lyhördhet för hur mi’kmaq själva talar om upplevelserna från skoltiden.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2006
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Anpere: Anthropological Perspectives on Religion
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Anpere, Anpere
Ämne
- History of Religions
Nyckelord
- residential schools
- kulturellt trauma
- riter
- terapi
- kanadensiska mi'kmaqindianer
- läkande
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1653-6355