Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Byte av lösenord

För studenter och medarbetare vid Lunds universitet

Alla på Lunds universitet måste byta sitt lösenord till LU-kontot ("Lucat-lösenordet") av säkerhetsskäl. På den här sidan guidar vi dig igenom hur du ska göra.

Den 13 december ska lösenordsbytet vara klart.
Om du bytt ditt lösenord 15 november 2024 eller senare, behöver du inte byta lösenordet.


For information in English, see: Change of password


Informationen på denna webbsida kommer att uppdateras kontinuerligt, så hittar du inte svaret på din fråga, kika in om någon dag igen. 

Här byter du lösenord – checklista

  1. Du byter ditt lösenord i lösenordsportalen Passport.
    passport.lu.se

    Guider för att byta lösenord i Passport:

    1. Jag kan identifiera mig med en svensk e-legitimation (Freja eID+ eller Mobilt BankID)

    2. Jag kommer ihåg mitt gamla lösenord och använder det för att byta lösenord 

    3. Om du inte har svensk e-legitimation och inte kommer ihåg ditt gamla lösenord, gör du så här istället. 
     

    Välj i första hand val 1, alltså att identifiera dig med svensk e-legitimation. Välj de andra valen i andra hand.

    Om du är student och inte redan använder LU VPN, kan du hoppa vidare till punkt 5!
     

  2. Du kan behöva rensa sparade LU VPN-lösenord. 
    Guide för pc
    Guide för mac
     
  3. Anslut LU VPN med nya lösenordet 
     
  4. Om du har en pc.lu.se-dator följer du nu denna guide.
    Om du har en mac.lu.se-dator följer du denna guide.
    Om du har en dator som inte är pc.lu.se eller mac.lu.se hoppar du över detta steg.
     
  5. Logga in i de appar som efterfrågar det, till exempel Teams
     
  6. Logga in på Eduroam med nya lösenordet; kontonamn skriver du efter modellen ditt Lucat-ID (t ex ab1234cd) följt av @lu.se.  

Om du har fler enheter, börja om från punkt 2. 

Om du kör fast, se nedan i Vanliga frågor för fler guider och tips.

Vanliga frågor

Här fyller vi löpande på med guider och instruktioner.

Byta lösenordet

I första hand, följ instruktionerna som finns i Passport noga så att ditt nya lösenord uppfyller alla krav. Om du valt ett slumpmässigt genererat lösenord kan det faktiskt vara så att det ändå inte uppfyller alla krav, så var noga.

Om det fortfarande inte fungerar, prova detta:

  1. Se till att du har en uppdaterad webbläsare.
  2. Rensa cache och cookies i nuvarande webbläsare, starta om webbläsaren och testa igen.
  3. Starta om datorn. 

Om du bytt ditt lösenord 15 november 2024 eller senare, behöver du inte byta lösenordet. 

Men har du bytt lösenordet 14 november eller tidigare, så måste du byta lösenord.

  • Det är viktigt att du kommer ihåg lösenordet, för annars får du gå igenom hela processen en gång till. 
  • Det bästa är att skapa ett unikt lösenord som du kommer ihåg utan att behöva skriva ner det.
  • Ett annat sätt är att använda lösenordshanterare som finns inbyggd i din webbläsare. 
     

Ja, du kan sitta hemma men då måste du använda LU VPN. 

Enklast är att vara på plats på campusområdet i Lund, Malmö, Helsingborg eller Ljungbyhed. Så om du vet att du ska vara på campus före 13 december, kan du ju vänta med lösenordsbytet tills dess.

Guide

Guide till LU VPN

Kanske är du både student vid Lunds universitet och doktorand eller annan typ av medarbetare vid Lunds universitet. Då har du två konton (användaridentiteter). 

Båda kontona måste få nytt lösenord. 

Du väljer vilket konto (användaridentitet) du ska byta i Passport. Du måste alltså byta lösenord två gånger om du har två användarkonton.

Här finns guider. Välj den som passar dig bäst:

Jag kan identifiera mig med en svensk e-legitimation (Freja eID+ eller Mobilt BankID)

Jag kommer ihåg mitt gamla lösenord och använder det för att byta lösenord 

Jag kan inte identifiera mig med svensk e-legimation och jag kommer inte ihåg mitt gamla lösenord

Om du fortfarande kör fast:

  • Kontakta Servicedesk. Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se)
  • Om du är student kan du besöka en studentreception. 
  • Du kan också besöka en supporthubb, se information i rosa rutan här på sidan.
     

Nej, alla måste byta sitt eget lösenord. Du kan inte byta lösenordet åt någon annan, och du ska inte heller skicka det till andra.  Servicedesk, supporthubbarna, studentreceptionerna visar gärna hur man gör, men du får göra själva bytet själv.

Det går bra att byta lösenord även om man är på resa eller hemma, så länge du har en dator eller mobil. Har du en hanterad dator så underlättar det om du kopplar upp dig med LU VPN.

Se lösenordet som en värdehandling.

När du bytt lösenordet och ska börja använda datorn, mobilen etc igen

Bäst är att vara uppkopplad mot Lunds universitets nät när du gör ditt lösenordsbyte. Det kan vara genom eduroam, fast uppkoppling (med kabel) eller LU VPN (om på distans). 

Har du PC kan du sedan göra så här:

  • Lås datorn med tangenterna Win + L 
  • Logga sedan in med det nya lösenordet. 
  • Skulle det inte fungera och problemet kvarstår behöver nedan supportguide följas.

Guide 

Nya lösenordet fungerar inte för inloggning till datorn (PC)
 

L:, S: eller R: är gemensamma mappar eller lagringsytor som används för dokumentlagring på Lunds universitet. 

Om du inte kommer in i mapparna efter lösenordsbyte:

  1. Börja med att starta om din dator. Logga in med ditt nya lösenord. 
  2. Om det inte fungerar behöver du följa instruktionerna i guiden nedan för att åtgärda inloggningen till datorn.
  3. Ifall problemet kvarstår, kontakta Servicedesk för vidare felsökning.
    servicedesk [at] lu [dot] se

Guide

Nya lösenordet fungerar inte för inloggning till datorn - PC 

Det kan dröja innan ditt nya lösenord slår igenom i alla system. Använd ditt gamla lösenord tills det nya slår igenom.  

Om du har en hanterad (managerad) dator använder du ditt "Lucat-lösenord” (alltså lösenordet till ditt LU-konto) när du loggar in till datorn. När du byter lösenordet behöver datorn hämta in information om att detta gjorts. Det brukar ske automatiskt efter en viss tid, men har det nya lösenordet inte uppdaterats dagen efter går det att tvinga datorn. 

Guide

Nya lösenordet fungerar inte för inloggning till datorn (PC)

Eduroam är det trådlösa nätverket som finns på Lunds universitet och på många andra universitet runt om i världen.

  • Om du är medarbetare på Lunds universitet kan du ha en hanterad (managerad) dator. Du bör få upp en inloggningsruta efter att din nuvarande session med Eduroam gått ut. Ange ditt eget Lucat-ID med @lu.se samt det nya lösenordet du valt.
  • För Iphones bör man få upp en inloggningsruta där man anger det nya lösenordet.
  • För Android kan man behöva "glömma" Eduroam i inställningarna och därefter ansluta på nytt enligt guiderna nedan.

Guider

“Glömma” Eduroam-lösenordet

Så här “glömmer” du Eduroam-lösenordet på en Android-telefon (Samsung etc)

Så här "glömmer" du Eduroam-lösenordet på en iOS-telefon (Iphone etc)

Fler supportguider för att "glömma" Eduroam-lösenordet hittar du här.

Guide till Eduroam

Övergripande guide till Eduroam

Du måste logga in med det nya lösenordet på din e-post. Då uppdateras lösenordet till din Outlook-kalender samtidigt. Det gäller även för e-post-appen på mobilen.

Guide

Guider till e-postanvändning

Om du ändrar lösenordet i Teams så uppdateras de andra delarna av Office365 – som Excel, Word och Outlook – också.

Guide

Uppdatera Teams med ett nytt lösenord (pc)

Det kan ta en stund innan lösenordet slår igenom. Vänta en liten stund och prova igen.

Fler svar på vanliga frågor

Om du matar in ett felaktigt lösenord flera gånger i samma tjänst, kan tjänsten upplevas som låst. Vänta i cirka tjugo minuter och försök igen med rätt lösenord, så ska det gå bra.

Om du är medarbetare på Lunds universitet kan du ha en hanterad (även kallad managerad) dator. Inställningar, säkerheten och uppdateringar hanteras centralt av sektion IT och fakultets-IT-organisationerna.

De hanterade datorerna ingår i pc.lu.se- eller mac.lu.se-miljöerna. Dessa har exempelvis applikationerna Software Center eller Self Service installerade. 

Vi gör vårt yttersta för att inga verksamheter ska påverkas och tar särskild hänsyn till tentamensveckor och liknande.

Lösenord som inte byts i tid kommer att nollställas. Om det hänt dig, återfår du åtkomsten till ditt konto genom att följa den guide som passar dig bäst. 

Guider

Om du har en svensk e-legitimation (Freja eID+ eller Mobilt BankID) aktiverar du kontot igen så här.

Om du INTE har svensk e-legitimation, gör du så här istället.  

Nej. Den 13 december ska du ha bytt lösenord.  

Nej, det går bra ändå. Det underlättar att använda sig av LU VPN, men om det av olika skäl inte är tillgängligt går det att byta ändå.  

Nej, inte alls. Använd gärna LU VPN för smidigast uppdatering.

Vi behöver byta lösenord nu för att höja IT-säkerheten på Lunds universitet. Det tar bara en liten stund, och sedan kan du ägna dig åt dina andra sysslor. 

Freja eID skaffar du här: 

Freja eID 

Mobilt BankID skaffar du genom din bank.

Om du måste uppsöka reception eller katalogadministratör för att få en engångskod, måste du ta med dig din fysiska legitimation, till exempel ID-kort, pass eller körkort.

Supporthubbar

Under perioden fram till 13 december kommer fakulteterna rusta med supporthubbar för extra stöd för lösenordsbytet. Öppettider varierar lokalt.

Supporthubbar finns här:

  • Campus Helsingborg: receptionen
  • Ekonomihögskolan
  • HT fakultet: på SOL-centrum, H110; klockan 9–13
  • Juridicum: receptionen; receptionens ordinarie öppettider
  • Konstnärlig fakultet: Musikhögskolan
  • LTH: Boklunden, Navet
  • Medicinska fakulteten: 
    CRC: receptionen; klockan 9–10 och 13-14.30
    Forum Medicum: receptionen; klockan 9–10 och 13-14.30
  • Naturvetenskaplig fakultet: Boklunden, Navet
  • Samhällsvetenskaplig fakultet: Edens entré; klockan 9–13