Stöd studenter och personal som drabbats av kriget i Ukraina

Frihetsmonument: ängel på Majdantorget i Kiev, Ukrainas flagga, fredsduva. Bildcollage.

På grund av den katastrofala situationen i Ukraina finns det ett enormt behov av att samla finansiella resurser inom sektorn för högre utbildning.

Lunds universitet kan och vill hjälpa till och därför lanserar vi ”Lunds universitets stödprogram för studenter och personal som drabbats av situationen i Ukraina”

Vi bjuder nu in privatpersoner, stiftelser, företag och organisationer att hjälpa till.

Varje bidrag gör skillnad – oavsett storlek. Och var och en av oss kan hjälpa till att stödja. Den här gången kan vi verkligen förändra människors liv.

Om vi samlar ekonomiska resurser kan vi agera snabbt och skapa en trygg plats för personal och studenter och låta dem fortsätta sin forskning eller studier här vid Lunds universitet.

På denna sida kan du läsa mer om Ukraina-frågan, ta del av forskarperspektiv samt läsa nyheter på temat:

Kriget i Ukraina

Gåvor till Ukraina kan komma att användas till:

• Finansiering av korta anställningar av forskare som berörs av situationen i Ukraina och som behöver en fristad i Sverige. Flyktingar från Ukraina omfattas av EU:s massflyktsdirektiv och erhåller arbetstillstånd direkt.
  • Förlängd anställning av ukrainska forskare som redan finns i Sverige men som inte kan resa tillbaka på grund av kriget.
  • I vissa fall uppehälle och andra levnadsomkostnader för anställda forskare och annan personal som drabbats av Rysslands invasion av Ukraina.
  • Levnadsomkostnader för studenter som på olika sätt drabbats av kriget och som blivit antagna till utbildningar vid Lunds universitet. Studenter från Ukraina omfattas, på samma sätt som forskare och övrig personal, av EU:s massflyktsdirektiv och är befriade från studieavgifter.

Just nu samlar Development Office in information från universitetets olika verksamheter för att få en bättre bild av behoven som finns och för att kunna agera snabbt. Informationen ska analyseras och därefter beslutas hur insamlade pengar ska användas.

Massflyktsdirektivet som nämns ovan innebär bland annat att flyktingar från Ukraina 18 år eller äldre endast har rätt till begränsad sjukvård. De har ingen rätt till kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare, SFI.

Detta stödprogram utgör en möjlighet för oss att bygga broar och kunskap under paraplyet av fri akademi och demokrati.

Donationer gör skillnad. Både för mottagaren, men också för den som ger.

Om du vill bidra, använd QR-koden nedan, Swish-numret 123 029 9719, eller bankgirot 830-6599. Märk betalningen med "Ukraina".

Swish QR-kod för inbetalning till Ukraina-initiativ