Forskning inom folksjukdomar, åldrande och hälsa

Vid Medicinska fakulteten bedrivs forskning direkt kopplad till flera av våra vanligaste folksjukdomar, åldrande och hälsa. På denna sida kan du ta del av fakultetens angelägna insatser inom några av dessa områden.

Bild på förälder som håller ett barn

Angelägen forskning att stödja

Folksjukdomar som cancer, hjärnans sjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar, psykisk ohälsa infektionssjukdomar, diabetes, lungsjukdomar, men även inom åldrande och hälsa. Lunds universitet och Medicinska fakulteten bedriver forskning kring alla dessa områden. Det rör sig om forskning som redan gett betydelsefulla resultat och räddat liv. Men vi står fortfarande inför många utmaningar och mer forskning krävs.

Klicka här för mer information om medicinska fakultetens arbete med folksjukdomar, åldrande och hälsa

Emma Idman
Avdelningschef
046-222 72 18