Med din hjälp gör vi skillnad!

Lunds universitet arbetar outtröttligt för att göra världen till en bättre plats. Vår uppgift som universitet är att genom forskning och utbildning arbeta för att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors levnadsvillkor.

Vi arbetar dagligen med de stora utmaningarna att lösa cancer- och diabetessjukdomarnas gåtor. Vi söker lösningar på mänsklig klimatpåverkan och global uppvärmning samt bevattnings- och livsmedelsproblematiken i några av världens mest tättbefolkade områden.

Vi tar oss också an det vardagsnära – som att utveckla nya läromedel för bättre individuell inlärning eller väderbeständig och biologiskt nedbrytningsbar målarfärg.

Varje gåva är betydelsefull – så här kan du stödja oss

Som donator bidrar du till att Lunds universitet behåller sin plats som ett universitet i världsklass och kan fortsätta vara en ledande aktör i samhällsutvecklingen. Oavsett ämne eller storlek på projekt, kan vi hjälpa till att hitta något som ligger dig varmt om hjärtat – ett sätt för dig som donator att bidra till en bättre värld.

Se hur du kan stödja vår forskning och våra studenter

Generellt är det väldigt få som på egen hand kan åstadkomma stora skillnader. Tillsammans kan vi dock hjälpas åt att skapa förutsättningar för stora forskningsgenombrott. Detta gäller även vid resurskrävande satsningar som medicin- eller teknikforskning.

Olika sätt att stödja Lunds universitet

Ladda ner presentationsbroschyren från Development Office:

Din gåva kan göra skillnad (PDF 290 kB, ny flik)

Vill du göra en större donation?

Vänligen kontakta oss på Development Office om du vill göra en större donation. Tillsammans skräddarsyr vi en bra lösning. Tack vare din insats kan vi åstadkomma mer.

Helena Perhag, Senior Development Officer, kontaktas på 046-222 30 68, helena [dot] perhag [at] fsi [dot] lu [dot] se (helena[dot]perhag[at]fsi[dot]lu[dot]se)

Pia Siljeklint, Avdelningschef, kontaktas på 046-222 34 39, pia [dot] siljeklint [at] fsi [dot] lu [dot] se (pia[dot]siljeklint[at]fsi[dot]lu[dot]se)

Akademisk integritet – en självklarhet

Akademisk integritet och frihet är kärnan i all forskning och högre utbildning. Oavsett finansieringskälla måste denna princip råda, så att inte universitetets kärnvärden äventyras. Universitetet kan behålla sin självständighet genom att skapa tydliga policys som ska synliggöras för alla välgörare.

Donationer är inte, och ska aldrig vara, en ersättning för offentlig finansiering, men filantropi och privat finansiering kan många gånger vara den avgörande nyckeln till att låsa upp ytterligare potential i vår strävan att förstå, förklara och förbättra världen.

Så hanterar vi dina personuppgifter

Det är viktigt för oss att du som vän till universitetet känner dig trygg när vi behandlar dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om hur hanteringen sker:

Hantering av personuppgifter vid donationer

Möjliggjorda infrastruktursatsningar

Nedanstående är några av de viktiga satsningar som kunnat genomföras tack vare generösa donationer och bidrag till Lunds universitet.

• Wallenbergs Neurocentrum
  • MAX-lab