Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

För dig som känner oro över coronaviruset

Här kan du ta del av Studenthälsans råd och tips för att må bättre i coronavardagen.

Senaste uppdatering av sidan: 2021-04-27

I situationer där man blir rädd kommer ofta katastroftankar – samtidigt som det blir svårt att tänka rationellt.

Risken är att man då fastnar i ett svart-vitt tänkande som gör att man blir ännu räddare.
Det är viktigt att hålla detta i minnet i dessa coronatider – både när man pratar med andra och läser sociala media.

Så kan du minska oron på egen hand

  • Försök behåll dina rutiner eller skapa nya som passar situationen – det signalerar lugn och trygghet till kroppen.
  • Försök komma ut och få dagsljus och daglig motion varje dag (om du inte är sjuk).
  • Fortsätt göra saker du mår bra av, även om det inte känns lika meningsfullt.
  • Var inte ensam med dina tankar, utan umgås med andra som du känner dig trygg med. Försök hitta en balans mellan att prata om din oro och prata om annat för att distrahera tankarna.
  • Begränsa ditt nyhetsflöde och håll dig till tillförlitliga källor.
  • Hör gärna av dig till dina kompisar och andra som du tror kanske är ensamma och mår dåligt.
  • Håll dig uppdaterad om vad som händer på din utbildning så du inte missar viktig information.
  • Försök att inte tänka för långt framåt utan fokusera på de närmaste dagarna. 
  • Se filmen Face CovidYoutube
  • Se Folkhälsomyndighetens information för dig som känner oro
  • Självhjälpsprogram: Lär dig hantera oro vid covid-19 – 1177.se

Behöver du någon att tala med?

Både Studenthälsan och Studentprästerna kan erbjuda samtalsstöd för dig som behöver hjälp med att hantera din oro.

Studentprästerna

Studentprästerna i Lund finns till för dig som är student vid Lunds universitet.

Oavsett tro eller livsåskådning är du välkommen att höra av dig för enskilda, kostnadsfria samtal (även via telefon eller video) om det som är viktigt för dig.

Studentprästerna har absolut tystnadsplikt. Du når dem på tel 046-71 87 35, mejl studentprasterna [dot] lund [at] svenskakyrkan [dot] se eller via webben:

Direktkontakt med någon av studentprästerna – lundsdomkyrka.se

Mer om Studentprästerna – lundsdomkyrka.se

Studenthälsan

Se kontaktinformation här intill eller besök Studenthälsans webbsidor:

Studenthälsan

 

Kontaktinformation

Studenthälsan har stängt 14 juni17 augusti.

Studenthälsan
Telefon:
046-222 43 77

Receptionens telefontider:

Måndag–onsdag och fredag 08.30–09.30
Torsdag 08.30–09.00

Med reservation för tillfälliga ändringar.

Besöksadress:
Sandgatan 3
Lund

Postadress:
Lunds universitet
Studenthälsan
Box 117
221 00 LUND

Se karta på google.se

För dig som pluggar på LTH eller medicinska fakulteten:

Förutom Studenthälsan kan du också vända dig till kuratorerna på LTH eller medicinska fakulteten.

Kontaktuppgifter till kuratorerna på LTH

Kontaktuppgifter till kuratorn på medicinska fakulteten

För dig som är doktorand:

Vänd dig till Företagshälsovården

För dig som är anställd, representant för en studentkår eller annan organisation:

Information om Studenthälsan - Medarbetarwebben.lu.se