Alva bor i en studentlägenhet

Studenten Alva trivs bra i sin lägenhet – ett rum med kök på studentområdet Marathon i Lund.

Alva ligger i sin säng och läser en bok. Foto.
Alva tycker det känns som att hon bor i ett lägenhetshotell. Fotograf Kennet Ruona.

Alva trivs mycket bra i sin studentlägenhet i nybyggda Marathon. Hon flyttade till Lund för fyra år sedan då hon började läsa på juristprogrammet.
– När jag flyttade till Lund bodde jag först i en etta på Ulrikedal, berättar Alva. Jag fick den genom novischlotteriet.

Efter tre år i Lund kände sig Alva sugen på att flytta till något nytt, och med några års kötid hos AF-bostäder så fick hon ett erbjudande om en lägenhet på Marathon.
– Det är fina omgivningar här, säger Alva. Jag promenerar överallt och det är mysiga kvarter ner till stan via Botan och nationerna. Och det är bara en kvarts promenad ner till Juridicum.

Innanför husen finns en fin innergård med gröna ytor där man kan spela kubb eller sola i någon av hängmattorna. Vid tvättstugan finns en lounge där man kan sitta och plugga. Och inne i tvättstugan står ett pingisbord så man har något att göra när man väntar på tvätten.
– Det känns som att bo i ett lägenhetshotell, säger Alva.

Lägenheten, som är en etta på 27 kvm, är kompakt och ytsmart. Här finns en liten hall och kök med matplats samt ett rum med en sovalkov. Alva har prioriterat en klädställning, eftersom hon har många kläder, framför en soffa.
– Jag tycker om att lägenheten är kompakt, det gör att den känns ombonad och mysig, avslutar hon.

Studenten Alva visar hur det kan se ut i en studentlägenhet.