Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Uppkoppling

Som student har du flera möjligheter att koppla upp dig mot Internet och mot de resurser som Lunds universitet erbjuder dig.

Trådlöst nät

Vid Lunds universitet finns det trådlösa nätverket Eduroam som du når genom att genom att logga in med ditt studentkonto med tillägget @lu.se.

Du behöver även ställa in (konfigurera) din enhet för Eduroam. Läs mer på sidan om trådlöst nät via Eduroam:

Trådlöst nät via Eduroam

VPN – Virtual Private Network

VPN är en teknik som ger dig möjlighet att vara inloggad på universitetets datanätverk oavsett var i världen du befinner dig. Du kan alltså få tillgång till tjänster på Lunds universitets nätverk trots att du använder en annan operatör.  

VPN ger dig ett IP-nummer som tillhör Lunds universitet. Det innebär att du uppfattas av Lunds nätverk som om du sitter uppkopplad direkt på nätverket vilket är ett krav för vissa tjänster.

Ansluta dator, mobil eller surfplatta via VPN – guider i LU Support

Databaser och elektroniska tidskrifter

Vissa databaser och elektroniska tidskrifter på Universitetsbiblioteket är bara tillgängliga för Lunds universitets anställda och studenter.

Sitter du vid en dator inom LUNET (i Lunds universitets nummerserier) eller är ansluten med VPN fungerar databaserna utan särskild åtgärd.

Om den dator du använder är ansluten utanför LUNET (och utan VPN) hamnar du automatiskt på en sida, där du måste ange användarnamn och lösenord till ditt studentkonto.

 

Kontaktinformation

LU Servicedesk
Öppen mån–fre 08.00–17.00
servicedesk [at] lu [dot] se
Telefon: 046-222 90 00

Driftinformation
www.support.lu.se

Bredband hos
AF bostäder

Se afbostader.se