Boka en tid hos Studenthälsan
Här kan du läsa om hur du tar kontakt med Studenthälsan när du har behov av stöd, råd eller behandling.
Tekniska problem med Studenthälsans bokningssystem
På grund av tekniska problem med vårt bokningssystem kan du få ett felmeddelande när du bokar tiden. Tiden blir bokad så skriv ner vilket datum du har bokat så att du har det sparat. Du kommer heller inte få någon bekräftelse via mejl.
Om du vill avboka tiden kan du ringa på vår telefontid. Information om detta hittar du under Kontaktinformation.
Så bokar du en tid hos Studenthälsan
Du kan boka en första tid, som vi kallar informationstid, via webbtidboken. Informationstiden innebär ett första kartläggningssamtal där du får berätta vad du behöver hjälp med. Vid den bokade tiden kommer vi att ringa upp dig och du får prata med någon av våra behandlare. Samtalet tar cirka 20 minuter.
Vid långvarig problematik och pågående kontakt på vårdcentral eller inom psykiatrin ber vi dig i första hand vända dig dit.
Vid svår ångest, depression eller tankar på att ta ditt liv behöver du ta direktkontakt med akutmottagningen för vuxenpsykiatri. De har öppet dygnet runt och nås via följande telefonnummer:
- Lund: 046-17 41 00
- Malmö: 040-33 80 00
- Helsingborg: 042-406 27 30
Om du är osäker på var du ska vända dig kan du kontakta Vårdguiden på telefonnumret 1177. De kan hjälpa dig vidare.
Så här fungerar bokningssystemet
Du börjar med att ange ditt personnummer. Gå sedan vidare och fyll i fälten i vänstermenyn för att hitta en tid som passar dig. Som svensktalande ska du välja alternativet: 1 informationstid via telefon på svenska. Sedan väljer du en önskad tid och fyller i dina personuppgifter. Det är viktigt att du anger det telefonnummer du önskar bli uppringd på.
Nya bokningsbara tider släpps i tidsbokningssystemet varje vecka.
Uppkoppling till VPN krävs
Tänk på att du behöver vara uppkopplad till VPN för att komma åt tidsbokningssystemet. På LU Servicedesks webbplats finns guider för hur du sätter upp en säker anslutning via VPN.
VPN-guider på Servicedesks webbplats
Notera: Studenter vid SLU behöver ingen uppkoppling till VPN. Däremot måste du vara uppkopplad på SLUs nätverk för att kunna boka en tid.
Boka en informationstid
När du genomfört bokningen får du ett bekräftelsemejl. I det mejlet finns instruktioner för hur du kan avboka eller omboka din tid. Tänk på att mejlet kan lägga sig i din skräppost (avsändaren av utskicket är noreply[at]vardtid.stu.lu.se).
Boka en informationstid i Studenthälsans tidsbokningssystem
Behöver du avboka din tid?
Glöm inte avboka din tid om du får förhinder, någon annan kan behöva tiden. Du måste avboka din informationstid senast 24 timmar före besöket.
Instruktioner för hur du avbokar din tid hittar du i bekräftelsemejlet du fick efter att du genomfört din bokning.
Områden där du kan få råd och hjälp
På nedanstående sidor hittar du information, tips och råd om olika områden kopplade till ditt mående.
Kontaktinformation
Telefon och tidbokning
046-222 43 77 (Ej för tidbokning)
Måndag–onsdag, fredag: 08.30–09.30
Torsdag: 08.30–09.00
Med reservation för tillfälliga ändringar.
Boka en informationstid på Studenthälsan
Besöksadress
Sandgatan 3, Lund
För studentkårer och andra verksamheter
Kontaktformulär för studentorganisationer och andra verksamheter
Andra vårdgivare
Andra vårdgivare hänvisas till våra telefontider ovan. Notera att Studenthälsan inte tar emot remisser från vårdgivare.