Kurs eller program – två vägar till examen

Oavsett om du läser ett helt program eller fristående kurser kan du efter några års studier ta ut en examen.

Anna Selfvén är allmän studievägledare på Lunds universitet och berättar om skillnaden mellan program och fristående kurser.

Program

Om du läser ett program så pluggar du oftast tre–fem år tillsammans med samma klasskompisar. Ni läser gemensamma ämnen inom ramen för ert program. Inom många program kan du också välja till valfria kurser. Programmen finns på grundläggande och avancerad nivå med olika inriktningar. Du börjar alltid dina studier på grundläggande nivå, oavsett om du läser program eller kurser.

Fördelen med att läsa program är överskådlighet. Det finns en genomtänkt struktur för utbildningen och du vet på förhand vilken examen den leder till.

Läs om Elin som läser ett program

Fristående kurser

Om du hellre sätter ihop din utbildning på egen hand så kan du läsa fristående kurser. Då väljer du själv vilka kurser och ämnen som du vill läsa. På så vis sätter du ihop en utbildning med en egen profil som kan leda fram till tre olika examen: Filosofie kandidatexamen, Ekonomie kandidatexamen eller Politices kandidatexamen. Inom ämnesområdet samhällsvetenskap samt humaniora och teologi finns särskilt goda möjligheter att sätta ihop en egen examen.

För att ta ut en examen ska du ha sammanlagt tre års heltidsstudier bakom dig, varav minst tre terminer inom samma ämne. Den stora fördelen med kurser är flexibilitet och valfrihet. Du väljer själv vilka kurser som ska ingå i din utbildning och du kan göra dina val under utbildningens gång. Du kan också välja att läsa fristående kurser utan att ta ut en examen, eller fortsätta att läsa kurser efter att du har tagit en examen.

Läs om Olof som läser fristående kurser

Lyssna på studentpodden

Malin och Liza tipsar om hur du kan tänka när du väljer utbildning. Du får bland annat veta mer om skillnaden mellan att läsa program och fristående kurser och hur man gör en ansökan på antagning.se.