Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Nyheter

Flygtekniken hos fladdermöss kan utveckla drönare

Christoffer Johansson Westheim och hans kollegor har nått sina resultat efter försök med långörade fladdermöss i en vindtunnel. Foto: Anders Hedenström Forskare vid Lunds universitet visar i en ny studie att långörade fladdermöss använder kroppen och öronen till att skapa lyftkraft. Resultaten hjälper forskarna att bättre förstå fladdermössens flygteknik. I framtiden kan kunskapen få betydelse för utvecklingen av drönare.

Brottsoffer som känner sig medskyldiga får sämre stöd

Lotta Jägervi Brottsoffer förväntas vara svaga. De offer som inte känner sig svaga utan kanske till och med medskyldiga, riskerar att få sämre hjälp på landets brottsofferjourer. Det visar forskaren Lotta Jägervi i en ny avhandling från Socialhögskolan vid Lunds universitet.

Lurig cancer hittas med ny (uppfunnen) borr

Biopsiborr, Charles Walther Charles Walther, läkare och forskare på Lunds universitet, vann 2012 TV4-programmet Uppfinnarna med sin endoskopiska borr - EndoDrill. Borren används för att kunna ta djupa vävnadsprover av till exempel tumörer i mag- och tarmkanalen. Nu är den första vetenskapliga studien gjord på människor och från och med hösten 2016 är instrumentet tillgängligt att börja användas i sjukvården.

Transplanterade nervceller överlever ett kvarts sekel vid Parkinsons sjukdom

I slutet av 1980- och under 1990-talet utfördes ett pionjärarbete av forskare vid Lunds universitet genom försöken att transplantera nya nervceller till hjärnan på Parkinsonpatienter. Resultaten visade för första gången att transplanterade nervceller kan överleva och fungera i den sjuka mänskliga hjärnan. Vissa patienter blev klart bättre efter transplantationen medan andra uppvisade måttlig eller ingen symptomlindring. Ett litet antal patienter fick oönskade biverkningar i form av ofrivilliga rörelser.

Demografiska förändringar ökar hotet vid naturbränder

Bränder i skog och mark kommer att drabba fler människor i framtiden visar ny forskning från Lunds universitet. Gräs- och skogsbränder är på många håll i världen ett hot mot djur och människor. Medan klimatförändringar sannolikt leder till fler och större bränder kommer allt fler människor att i framtiden direkt drabbas på grund av demografiska förändringar, enligt en ny undersökning från Lunds universitet.

Blått ljus i kamp mot svår epilepsi

Mikroskopbild av nervcell Forskare från hela Sverige samlas i Lund för att diskutera de senaste rönen inom epilepsiforskningen. Samtidigt passar en forskargrupp på Epilepsicentrum vid Lunds universitet på att publicera en unik epilepsistudie i den vetenskapliga tidskriften Scientific Reports.

Fågelhjärnor eller inte – kråkfåglar lika intelligenta som människoapor

Kråka som tittar in i kameran Trots att kråkfåglar har mycket mindre hjärnor än människoapor är de lika intelligenta. Enligt en ny studie som letts av forskare vid Lunds universitet är deras kognition också uppbyggd av likartade komponenter. Intelligens har mer att göra med neurontäthet och hjärnstruktur än med storlek, åtminstone när det gäller fågelhjärnor.

Möjligt alternativ till antibiotika för farliga infektioner

Många farliga bakterieinfektioner kan än så länge behandlas med antibiotika. Men resistensen mot antibiotika ökar snabbt, och det finns därför ett stort behov av nya behandlingsmetoder. En forskargrupp vid Lunds universitet har nu funnit en möjlig sådan metod.

Miljöåtgärder både minskar och ökar övergödningen

EU-revisorerna kritiserade nyligen Sveriges arbete med att minska övergödningen av Östersjön. Ett problem är att vi har för dålig kunskap om hur miljöstöden i jordbrukspolitiken i praktiken påverkar näringsläckaget. I en ny studie visar AgriFood dels hur vi kan mäta den samlade effekten av alla miljöåtgärder som vidtas, och dels vilka stöd som är bäst på att minska läckaget av näringsämnen.

Ny poddserie om medicin och hälsa

Redaktion A V&H-podden Är vi mer allergiska nu än förr och kan vi träna eller äta bort allergi? Hur går det egentligen till när man forskar på smärta? Och finns det några superbär? Detta är bara några av de frågor som vi tar oss an i den nya poddserien Vetenskap & hälsa.

Presskontakter