Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Nyheter

Kommunikationens betydelse för framgång

Stockholm Forskare i strategisk kommunikation undersöker vilken betydelse kommunikationen har för till exempel varumärkesbyggande, kriser, förändringar och opinionsbildning. I samarbete med Helsingborgs stad och Sveriges Kommunikatörer driver Lunds universitet, Campus Helsingborg projektet "Den kommunikativa organisationen".

Streckkoder visar blodets familjeträd

streckkod Genom att ge stamceller en typ av streckkod har forskare vid Lunds universitet gjort det möjligt att följa såväl stora blodcellspopulationer som enskilda blodceller och se förändring över tid. Bland annat upptäcktes att stamceller genomgår olika stadier där förmågan att återskapa immunceller skiftar. De nya rönen bidrar med viktig information till forskning och behandling av leukemisjukdomar och autoimmuna sjukdomar.

Hallå där Henrik Widegren...

…medicine doktor som sitter i panelen på ”Fråga Lund” som har nypremiär ikväll kl 18 på SVT. Tillsammans med Jessica Abbott, evolutionsbiolog och Gunnar Wetterberg, historiker representerar han Lunds universitet i panelen.

Orangutang kan förutsäga framtida upplevelser

Orangutangen Naong i Furuviksparken som demonsterar sin förmåga att göra affektiva prognoser. En ny studie från Lunds universitet visar att orangutanger kan föreställa sig om nya juiceblandningar blir goda eller inte, baserat på vilka ingredienser som ingår. För att förutsäga en upplevelse av något som ännu inte har skett, använder man så kallade affektiva prognoser – en förmåga som ansetts vara unikt mänsklig.

Lunds universitet vill etablera Östersjöforskning på Marint centrum i Simrishamn

Planer på högkvalitativ forskning och högre utbildning inom marina frågor med ett fokus på Östersjön avslöjades under torsdagen.

Studenter från hela världen välkomnas på Arrival Day

Tisdagen den 16 augusti arrangeras Arrival Day vid Lunds universitet. Då kommer ca 1 100 utbytesstudenter och ca 1 000 internationella programstudenter från hela världen för att studera under en termin eller 1-2 år framåt.

Fåglar flyger fortare i stora flockar

Forskare vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund visar nu att fåglar flyger fortare i flock. På bilden syns fisktärnor fotograferade över Öland. Foto: Anders Hedenström Ny forskning vid Lunds universitet visar att fåglars flyghastighet bestäms av en mängd olika faktorer. Bland det mest uppseendeväckande är att flockens storlek har betydelse för hur fort fåglarna flyger. Ju större flock desto högre hastighet.

Sländors flygteknik avslöjad

En amerikansk kejsartrollslända accelerera strimmor av rök nedåt när den flaxar med sina fyra vingar. Fotot är bearbetat. Foto: Igor Siwanowicz/Huai-Ti Lin Den komplicerade strukturen på trollsländors vingar gör vingarna mer robusta och ökar både stabiliteten och flexibiliteten i luften, utan att påverka aerodynamiken. Forskningsresultaten kan få tillämpningar inom såväl vindkraftsindustrin som vid utveckling av nya, lätta och starka material.

Läkemedelsmissbruk i Europa

läkemedelsmisbruk I den hittills största studien av läkemedelsmissbruk i Europa framkommer att fler än tolv procent av svenskar över 12 år har missbrukat receptbelagd medicin.

Ökad kunskap om insekters fuktsinne förbättrar myggbekämpning

Biologerna Marcus Stensmyr och Anders Enjin har kartlagt de känselceller och gener som gör att flugor kan känna luftfuktighet. Foto: Richard Bartz För första gången har forskare lyckats beskriva vad som kan kallas fuktsinnet hos djur. Upptäckten av de gener och nervbanor som gör att insekter känner luftfuktighet kan i framtiden leda till effektiva metoder att bekämpa exempelvis myggor.

Presskontakter