Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Nyheter

Premiärexperiment ger försmak av ESS

Prickmönstret berättar var atomerna, bland andra de viktiga väteatomerna, är placerade i kristallens proteiner. ESS finns inte på plats än, men för att så småningom kunna använda anläggningen på bästa sätt kör ESS-anställda redan nu experiment på andra neutronkällor runt om i världen. Nu har man utfört det första experimentet med externa användare - med immunteknologi-forskare på LTH.

Molekylkapslar kan underlätta läkemedelstransport

Forskare vid Lunds universitet har tillsammans med kollegor vid universitetet i Vilnius skapat kapslar gjorda av molekyler som i sin tur kan innesluta andra molekyler. Den inneslutna molekylen kan till exempel vara läkemedel som sedan transporteras till olika organ i kroppen. Upptäckten är en huvudnyhet i det senaste numret av Journal of the American Chemical Society.

Sveriges första högskolekurs om ”Islamiska staten”

Mot bakgrund av Islamiska statens våldsamma framfart och spridning de senaste åren ger Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet under hösten kursen "Islamiska staten och Mellanösterns framtid".

Barnbok ska väcka intresse för ingenjörsyrket

Malin Yngvesson och Andrea Pettersson, duon bakom "Inga och Leo löser allt". De senaste två åren har ekosystemteknik-studenten Andrea Pettersson arbetet tätt ihop med industridesign-studenten Malin Yngvesson. Varför? De har producerat en barnbok tillsammans, "Inga och Leo löser allt", som vill uppmuntra barns mer uppfinningsrika sidor.

Nattflyn med inre kompass känner av turbulens också

Gammafly, Autographa gamma När nattflyet gammafly förflyttar sig använder den sig av sin inre kompass. Nu har forskare från bland annat Lunds universitet visat att gammaflyn även kan känna av vindturbulensen och dess riktning, vilket hjälper dem att hålla rätt kurs.

Hopp om bättre hjärnimplantat

Det som ser ut som en spikmatta är nanotrådar. Varje utväxande tråd mäter 80 nanometer (miljarddels meter) i diameter. Det gröna som klättrar på nanotrådarna är nervceller. Nervceller ”trivs” och växer till sig i en ny typ av nanotrådsplatta som utvecklats av forskare i nanofysik och oftalmologi (ögonsjukdomar). På sikt kan resultaten kanske göra hjärn- och även näthinneimplantat bättre och minska risken för att de tappar sin effektivitet över tid, vilket är ett problem idag. Rönen publiceras i senaste ACS Applied Materials & Interfaces.

Nu snurrar elektronerna i MAX IV

Foto på MAX IV av Leif Jansson Med 300 dagar kvar till invigningen har nu acceleratorgruppen på MAX IV-laboratoriet för första gången kunnat leda elektronstrålen hela vägen runt den stora 3 GeV-ringen.

Lunda-alumner och hållbarhetsproffs på högsta nivå möts i Lund.

iieee I veckan möts hållbarhetsexperter på högsta nivå från industrin, näringslivet och myndigheter både på hemmaplan och internationellt under två dagar för att tillsammans med ett hundratals andra beslutsfattare och forskare tala om vägar till en hållbar utveckling för samhället.

Svampar och bakterier påverkar framtida klimatmodeller

Brun kamskivling Forskare från Sverige och USA har visat att vår uppfattning av hur organiskt material bryts ner av svampar och bakterier i grunden är fel. Detta leder till att klimatmodeller som tar hänsyn till mikroorganismer för att uppskatta framtida klimatförändringar måste omvärderas.

Miljoner till Skissernas, Botan och Historiska museet

Universitetets kulturverksamheter får en donation på närmare sju miljoner kronor. Av dessa pengar går 4 miljoner till Skissernas museum, 1,7 miljoner till Historiska museet och 750 000 kronor till Botaniska trädgården. Donator är Sparbanksstiftelsen Öresund.

Presskontakter