Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Registrering

När du blivit antagen till Lunds universitet måste du också registrera dig på den utbildning du ska läsa. Genom att registrera dig tackar du ja till din studieplats.

Du måste vara registrerad på utbildningen för att kunna delta i undervisning och examination. Registrering är också en förutsättning för att få studiemedel från CSN. Varje kväll sker en automatisk överföring med registrerade studenter från Ladok till CSN, vilket utgör underlag för din utbetalning.

CSN:s webbplats

I samband med kursstart får du information från den institution du ska studera vid om hur du kan registrera dig. För kurser med webbregistrering öppnar registreringen oftast en vecka innan kursstart. Nedan finns också generell information om registrering som student vid Lunds universitet. Ta noga reda på vad som gäller för just din utbildning. Om du inte blir registrerad så riskerar du att förlora din plats!

Registrering via Studentportalen

Du registrerar dig enklast på webben när din institution har öppet för webbregistrering. Detta gör du i Studentportalen, eller i den portal som används vid din utbildning.

Läs mer om Studentportalen
Logga in i Studentportalen

För att kunna registrera dig i Studentportalen måste du ha ett studentkonto. Studentkontot skapas några vardagar efter att du fått det andra antagningsbeskedet. När kontot är skapat skickas e-post om hur du aktiverar studentkontot till den e-postadress som du angav när du gjorde din ansökan till Lunds universitet

Du som ska fortsätta studera på ditt utbildningsprogram eller en fristående kurs och har ett aktivt studentkonto registrerar dig också i Studentportalen.

Du kan registrera dig på program eller kurser du är antagen till och se dina tidigare registreringar.

Kontakta din institution vid frågor eller problem

Vänd dig till din institution om du har problem med registreringen, eller om det råder oklarheter angående dina uppgifter som visas.

Anmäla avbrott på kurs

Om du avbryter dina studier efter att du registrerat dig måste du meddela detta. Gör du avbrott inom tre veckor från kursstart så lägger du in avbrottet i Studentportalen. Om du vill avbryta en kurs efter tre veckor så måste du meddela din institution.

Läs mer om att anmäla avbrott på kurs i Studentportalen

Sidansvarig:

Kontakt

Kontakta den institution du ska studera vid om du har frågor angående registrering på utbildningen.

Lista över institutioner

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen