Hon donerar miljoner till cancerforskningen

viveca jeppson

En större donation har inkommit till Medicinska Fakulteten vid Lunds universitet. Det är Viveca Jeppsson som valt att skänka tre miljoner kronor till forskningsområdet cancer. Pengarna doneras via en fond som bär hennes namn och kommer att fördelas av dekan Gunilla Westergren Thorsson.

Beslutet att donera till universitetet kom till stånd efter det att avdelningen Donatorrelationer sammanfört Viveca Jeppsson med dekanen, som under ett möte berättade om fakultetens forskning och om de investeringsbehov som finns. På mötet deltog även cancerforskaren Johan Bengzon och biträdande kanslichef Lennart Angere.
- Jag upplevde hur fantastiskt entusiastiska dessa människor är och jag imponerades av hur de dedikerat sina liv åt forskningen. Det känns underbart att få komma in i den här miljön och känna att man kan hjälpa. Kanske kan mitt lilla bidrag göra det möjligt för forskarna att lägga en bit i det stora, komplexa pussel som cancer är. Min förhoppning är såklart att jag ska få vara med om deras framsteg och att jag får vara med och se när någon som drabbats av cancer botas.

Trots 24 år som bosatt i Costa Rica, har Viveca Jeppsson kvar sina rötter i Lund där hon vuxit upp och studerat. Somrarna spenderar hon vanligtvis i huset i Ystad, men större delen av året vistas hon i Centralamerika. Det är här hon har arbetat under större delen av sin yrkesverksamma karriär och det är här merparten av hennes vänner och bekanta finns. Intresset för cancerforskningen beror kanske inte helt överraskande på att sjukdomen, som egentligen är en uppsjö av olika varianter, drabbat personer i hennes närhet.
- Jag har flera kamrater som nyligen gått bort eller insjuknat i olika former av cancer. Det är därför som jag sedan en tid tillbaka funderat på att göra en filantropisk insats. Många väljer kanske att skriva in en gåva i sitt testamente och att donera postumt. För mig har det känts mer rätt att få vara en del i donationsprocessen och få följa forskningsarbetet medan jag fortfarande kan. Jag är intresserad av att se vart pengarna går och vilka eventuella framsteg som görs.

En anledning till att Viveca Jeppsson valt att donera till just Lunds universitet är att hon känner sig trygg med förvaltningen av hennes fond.
- Man kan välja att donera till så många olika ändamål, men för mig har det varit centralt att få veta vad som händer sedan, att pengarna tas om hand och att de hamnar rätt. Men jag vill inte lägga mig i vad donationen ska gå till. Det finns folk som är betydligt mer insatta som kan lotsa pengarna rätt, dit där de gör mest nytta. Om jag har möjlighet vill jag inte stanna vid denna donation utan jag hoppas kunna ge mer i framtiden. Jag är även engagerad i olika cancersatsningar i Costa Rica och via mitt nätverk där vill jag förmå andra att ge till denna viktiga forskning.

Text: Oscar Heimburg
Publicerad: 2014-09-24