Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Nyheter

Så gör dina celler för att svänga

Forskare har länge funderat på hur våra celler gör när de orienterar sig i kroppen. Två nya studier som lundaforskaren Pontus Nordenfelt medverkat i, visar nu att cellerna använder sig av kraft från sin insida för att styra åt ett visst håll. En kunskap som kan få stor betydelse vid utveckling av nya läkemedel.

Indien och Sydasien i fokus i nytt samarbete med Utrikespolitiska institutet

Nätverket för Sydasienstudier (SASNET) och Utrikespolitiska institutet inleder forskningssamarbete med fokus på Indien och Sydasien. Samarbetet är långsiktigt och ambitionen är att bygga en stark forskningsmiljö som står sig väl i europeisk konkurrens.

Ny hypotes om djurens evolutionära succé med hjälp av tumörbiologi

Emma Hammarlund Geologer har länge hävdat att djurens uppkomst möjliggjordes tack vare en ökande syrehalt i atmosfären, men det är en tes som varit svår att bevisa. Nu har forskare vid Lunds universitet angripit frågan tvärvetenskapligt och lagt fram en ny hypotes om varför djuren lyckades diversifiera för cirka 543 miljoner år sedan. Med hjälp av ledtrådar från tumörbiologi menar de att en biologisk nyckel gav djuren framgång. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Nature Ecology & Evolution.

Så vinner man en mediedebatt

forsking mediedebatter Hur gör man för att få upp sina hjärtefrågor på den politiska dagordningen? Liv Sunnercrantz har analyserat hur nyliberalerna i slutet av 80-talet lyfte frågan om privatisering av offentlig sektor. Och hur de tog hem debatten.

Ny forskning ska ge handbok mot desinformation

Sverige rustar sig för att möta försök till oönskad informationspåverkan. Fokus ligger på valåret 2018 och nu har forskare vid Lunds universitet fått i uppdrag att ta fram en handbok för kommunikatörer på myndigheter runt om i landet.

Hybridisering kan leda till många olika kombinationer

Hybridarten italiensk sparv. För första gången har forskare konstaterat att två fågelarter kan ge upphov till en hybridart med stora variationer i arvsmassan. Orsaken är sannolikt att den nya arten uppstått genom oberoende hybridiseringar mellan föräldraarterna på olika öar.

Problem med e-post som skickas till Microsoft-adresser

Just nu har Lunds universitet problem med e-post som inte kommer fram till postlådor hos Microsofts e-posttjänster. Det rör sig främst om live-, hotmail-, och outlook-adresser, men även andra tjänster kan påverkas.

HLF-genen skyddar blodstamceller genom att bevara dem i vila

vilande hematopoetiska stamceller (HSC) HLF-genen är nödvändig för att hålla våra blodstamceller i ett vilande stadium, något som är avgörande för att säkerställa normal blodproduktion. Det visar en ny forskningsstudie från Lunds universitet som publicerats i Cell Reports. – Studien bekräftar flera tidigare studier som visar på HLF-genens betydelse vid blodbildning, säger Mattias Magnusson som lett den aktuella studien. Resultaten kan ha viktiga tillämpningar för benmärgstransplantationer, såväl som för att förstå hur leukemi utvecklas.

Leif C Groop-priset för framstående diabetesforskning till Jorge Ruas vid Karolinska Institutet

Jorge Ruas, KI Våra muskler gör att vi kan andas, röra oss och springa. Träning förbättrar vår hälsa och kan till och med förhindra många sjukdomar. – Jag tycker att musklers betydelse är underskattad, säger Jorge Ruas, docent vid Karolinska Institutet och mottagare av Leif C Groop-priset för framstående diabetesforskning.

3,5 miljoner kronor till forskning om åldrande i arbetslivet

Kerstin Nilsson, forskare i arbets- och miljömedicin vid Lunds universitet, har tilldelats drygt 3,5 miljoner kronor från AFA Försäkring för att utbilda chefer och HR-personal i Helsingborgs kommun enligt modellen Sustainable working life for all ages, swAge, avsedd att öka kunskapen om åldrande i arbetslivet. Cheferna sätter därefter in åtgärder för att möjliggöra för äldre medarbetare i kommunen att arbeta kvar längre. I projektet ingår också en utvärdering av insatserna.

Presskontakter