Nu flyger vi lika mycket som före pandemin

Interiör i flygplan. Foto.
Allt fler flyger i tjänsten. Foto: Suhyeon Choi/Unsplash

Tjänsteresorna med flyg har ökat under året. Nu är resandet uppe på nästan samma nivå som före pandemin.

Antalet flygresor har ökat rejält under 2023. Siffror som avdelningen Säkerhet och miljö har tagit fram visar att resandet med flyg redan i oktober i år nådde nästan samma nivåer, eller 90 procent, som under 2019.

Flyget stor utsläppskälla

Universitetets koldioxidutsläpp ska enligt målen i hållbarhetsplanen halveras det här året, jämfört med referensåret 2018. Flygresorna är en av de största utsläppskällorna som universitetets medarbetare bidrar till.  Under pandemin minskade antalet tjänsteresor med flyg drastiskt och under 2022 uppgick flygandet till 60 procent jämfört med 2019, vilket LUM tidigare har rapporterat om.

Tågresorna ökar

Nu verkar allt fler alltså åter välja flyget när det är dags att resa i jobbet. Sam­tidigt har intresset för att resa med tåg ökat sedan universitetet tecknade ett avtal med den danska resebyrån Togrejse, vilket innebär att det i dag är möjligt att även boka tåg för utlandsresor.

Enligt universitetets resepolicy ska fossilbränslefria resvägar väljas i första hand. Flyg kan övervägas ”om tidsvinsten är minst två timmar vardera på utresan och hemresan”.