Stort intresse för visning av Ravensbrückarkivet

Under tisdagsmorgonen hölls en välbesökt visning av artefakter från Ravensbrückarkivet vid Lunds universitet.

De föremål som visades upp tillverkades av fångar i det ökända lägret under andra världskriget.

Föremålen ingår i Ravensbrückarkivet som består av en omfattande samling material från koncentrationslägret med samma namn.

För att bevara den historiskt viktiga skatten till eftervärlden krävs ett omfattande digitaliseringsarbete av materialet.

Text: Oscar Heimburg

Publicerad: 2015-04-28