20 årskullar av hållbarhetsproffs möts i Lund 26-27 augusti

Vad har Sveriges röst vid FN:s klimatförhandlingar i Paris gemensamt med den miljöansvarige för Asiens största hamnar och kvinnan som styr över hållbarheten i Ikeas möbelmaterial? Alla har inlett sina karriärer med två års spetsutbildning vid Internationella miljöinstitutet i Lund (iiiee). Nu möts dessa hållbarhetsexperter under två dagar tillsammans med ett hundratal andra beslutsfattare och forskare. Välkommen att träffa dem på onsdag kl. 13 den 26 augusti 2015.

Under 2015 firar iiiee sitt 20-årsjubileum, med en internationell konferens den 26-27 augusti som höjdpunkt. Institutets stora nätverk i svenskt näringsliv och olika myndigheter samlas för att lyssna till namn som Peter Hennicke, Eva Heiskanen och Thomas Lindhqvist, ledande forskare som talar om vägar till hållbar utveckling för samhället.

– Vår verksamhet präglas i hög grad av samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Samverkan är ett sätt för vår forskning att bli till nytta för samhället och snabba på utvecklingen mot ett hållbart samhälle, säger Lena Neij, chef för Internationella miljöinstitutet.

Till konferensen kommer även många tidigare studenter.

– De bildar en spännande laguppställning som tydligt visar hur vår utbildning ger kunskaper för att bedriva hållbarhetsarbete på hög nivå runtom i världen. Vår alumnikår gör verkligen skillnad, säger Håkan Rodhe, ansvarig för externa relationer och för alumniverksamheten vid iiiee, ett aktivt nätverk som varit något av en förebild när Lunds universitet byggt upp sin motsvarighet.

Välkommen på internationell pressträff den 26 augusti kl. 13–13.45 på iiiee i Lund!

• Lena Neij berättar kort om Internationella miljöinstitutet och ger exempel på aktuell forskning och samverkan.
  • Håkan Rodhe presenterar några konferensdeltagare som alla studerat vid institutet och idag har toppansvar inom hållbarhet i verksamheter runtom i världen (se nedan).
  • Möjlighet till kortare intervjuer, alternativt att bestämma senare intervjutid.

Tid och plats: kl. 13.00–13.45, onsdag 26 augusti, rum 201, Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet (iiiee), Tegnérsplatsen 4, Lund. Huset ligger bredvid Kulturhistoriska museet.

Vi bjuder på en lunchsmörgås!

Kontaktpersoner och medverkande vid pressträffen:

• Håkan Rodhe, ansvarig för externa relationer vid iiiee,

hakan.rodhe@iiiee.lu.se

Telefon arbete: 046–222 02 35

Mobil: 0708–567 816

• Lena Neij, chef vid iiiee,

lena.neij@iiiee.lu.se

Telefon arbete: 046–222 02 22,

Mobil: 073–436 88 52

• Marianne Sandberg

marianne.sandberg@iiiee.lu.se

Telefon arbete: 046–222 02 12

Mobil: 072–54 26 200

Mer information om jubileumskonferensen:

www.iiiee.lu.se/iiiee20-anniversary-conference

Vid pressträffen möter du även följande alumner:

Sveriges röst vid FN:s klimatförhandlingar: Johanna Lissinger

Svenska, bosatt i Stockholm. Johanna arbetar vid klimatenheten på Miljödepartementet och är Sveriges biträdande chefsförhandlare och delegationsledare i internationella klimatförhandlingar, vilket ger henne en betydelsefull roll vid FN:s klimatmöte i Paris nu i december. Examen från iiiee 2000.

Miljöansvarig i Asiens hamnar: Wouter de Gier

Holländare i Singapore, hållbarhetschef för APM Terminals (en del av Maersk) i Asien, med ansvar för hälso-, säkerhets- och miljöarbetet i ett femtiotal asiatiska hamnar, alla med stora volymer och miljörisker. Wouter har bland annat nyligen drivit igenom ett förbud mot ozonnedbrytande ämnen i kylsystem, ett förbud som i flera fall överträffar den nationella lagstiftningen för hamnarna. Examen från iiiee 1998.

Ansvarig för Ikeas miljöpåverkan: Lena Pripp-Kovac

Svenska, bosatt i Skåne. Leder hållbarhetsarbetet för Ikea Sweden, vilket i praktiken ger henne stort inflytande över den globala möbelkonsumtionens miljöpåverkan. Arbetar med allt från egna skogsbestånd till produktutveckling och att öka kraven gentemot leverantörerna. Examen från iiiee år 1996.

Costa Ricas ambassadör i FN: Rolando Castro

Rolando Castro är ställföreträdande representant vid FN:s högkvarter i New York och har tidigare arbetat med miljöfrågor hemma i Costa Rica på framförallt myndighetssidan. Examen från iiiee år 2000.

Guardian-bloggaren och hållbar stad-forskaren: Jennifer Lenhart

Amerikansk-svenska bosatt i Amsterdam. Jennifer är forskare inom området hållbara städer och bloggar för dagstidningen the Guardian, där hon visar på vägar för att leva ett hållbart liv i staden. Hon disputerade nyligen med en avhandling om lokala myndigheters roll för klimatförändringar. Examen från iiiee 2007.

Hållbarhetschef i världsledande chokladindustri: Michael Schlup

Schweizare och hållbarhetschef på Barry Callebaut, världens största choklad- och kakaoföretag. Arbetar för att förbättra de sociala villkoren för odlare och leverantörer men även med hållbart skogsbruk och jordbruk.

Entreprenör i Malaysia inom bland annat återvinning: Soon Hun Yang

Malaysier, bosatt i Kuala Lumpur. Efter utbildningen återvände Soon till Malaysia och startade ett konsultbolag som utvecklar och levererar system för avfallshantering och energieffektiviseringar. Kunderna finns inom både näringsliv och myndigheter. Examen från iiiee 2006.

Hållbarhetskommunikatör för Trelleborg AB: Rosman Jahja

Svensk och Malmöbo. Rosman ansvarar för hållbarhetskommunikation inom Trelleborg AB där han internt och externt och även koordinerar det sociala hållbarhetsarbetet med projekt i Indien och Sri Lanka. Examen från iiiee:s första kull, 1996.