300 experter på nya elnät samlas i Lund

I samband med att Sverige snart inviger Sydvästlänkens världsunika högspänningskabel samlas 300 experter på högspänd likström, HVDC, i Lund 27–28 maj . Flera av dem kommer från Tyskland som, nu när deras kärnkraftverk läggs ner, planerar liknande förbindelser för att hämta vindkraftsel från Nordsjön. Media är också välkomna.

Under konferensen kommer deltagarna bland annat besöka södra änden av den 19 mil långa Sydvästlänken i Hurva som får samma kapacitet som nu nedlagda Barsebäck.
Olof Samuelson är professor i elkraftsystem vid Lunds Tekniska Högskola och värd för konferensen. Han tror att Sydsvästlänken kan vara början på ett svenskt likströmsnät och i förlängningen att hela det europeiska elnätet kan kopplas samman till ett europeiskt ”Super Grid”.- Om så blir fallet upprepas historien att vi är tidigt ute i Sverige. Just i år är det nämligen hundra år sedan elnäten i Skåne och Själland kopplades samman. Skånska Sydkraft inledde därmed internationell elhandel vilket sedan utvecklats till en nordisk elmarknad, berättar han.

Utvecklingen av elnätet drivs bland annat av ökad variation i effektflödena från elhandel och av att elproduktionen blir förnybar. Olof Samuelson förtydligar:

- Den viktigaste handlar om att eltillförseln från förnybart blir mer ojämn, det blåser ju inte jämnt. Det blir tidvis överproduktion och den elen måste enkelt kunna föras över till där den kan användas. Likaså köper vi och säljer el över nationsgränserna alltmer, vilket kräver överföring på långa avstånd. Allt detta gör att stamnätet behöver stärkas upp, säger Olof Samuelson som själv forskar på hur elnätet bäst tar hand om förnybar el.

Konferensen den 27–28 maj 2015 heter ”Across borders – HVDC systems and market integration” och arrangeras av CIGRE, som är en internationell organisation för stora elektriska system. Som framgår av temat är HVDC-tekniken väldigt användbar i dessa sammanhang.

- Och vi är duktiga på HVDC i Sverige, med ABB som tillverkare och Svenska Kraftnät som användare. Det är roligt att vi tillsammans kan locka deltagare från alla världsdelar till konferensen i Lund, säger Olof Samuelsson.

Bland öppningstalarna märks Svenska Kraftnäts generaldirektör Mikael Odenberg.

Forskning på LTH inom elkraftsystem beskrivs på www.iea.lth.se/research/powersystems.html

Kontakt

Press är välkomna att medverka under hela eller delar av konferensen. Se cigre2015.se för program och mer information.

Olof Samuelsson nås på olof.samuelsson@iea.lth.se och 046-222 75 04