350 miljoner till universitetet i VR:s stora utlysning

I november kommer Vetenskapsrådets beslut i den så kallade stora utlysningen inom många forskningsområden. Totalt tilldelas LU cirka 350 miljoner kronor under den kommande femårsperioden, av de totalt runt 2,7 miljarder som delas ut till svenska lärosäten.

Så här ser fördelningen ut mellan olika forskningsområden:

• Naturvetenskap och teknikvetenskap: 186 933 100 kronor
  • Medicin: 107 700 000
  • Humaniora och samhällsvetenskap: 42 826 000
  • Utvecklingsforskning: 9 306 000
  • Utbildningsvetenskap: 7 477 000

Sedan tidigare har LU även beviljats 21 400 000 i rambidrag inom Röntgen-Ångström Cluster 2015.

Olof Palmes gästprofessur för 2016 hamnar i Lund. Det är statsvetaren Alexander Wendt från Ohio state university som får gästprofessuren.

Tidigare i höstas har även 13 Lundaforskare fått Marie Skłodowska Curie International Career Grant 2015, vilket innebär att de får 5,5-5,9 miljoner kronor under tre års tid.

För att läsa mer om vilka som har fått anslag, se VR:s sida