Aktivering av serotoninreceptor påverkar insulinutsöndring

Läkemedel mot depression och flera andra psykiska sjukdomar verkar genom att de ökar halten av den kroppsegna signalsubstansen serotonin i hjärnan. En känd bieffekt av läkemedlen är att de ökar risken för typ 2 diabetes men varför det är så är inte klarlagt.
- Också de insulinproducerande betacellerna i bukspottkörteln har receptorer för serotonin. Vi har undersökt vad de har för funktion och om de påverkar betacellernas förmåga att utsöndra insulin, förklarar Malin Fex, forskare på Lunds universitets Diabetescenter.

Forskargruppen identifierade inte mindre än 14 olika serotoninreceptorer på betacellens yta. I experimenten använde de i huvudsak mänskliga betaceller från avlidna donatorer och jämförde celler från donatorer som inte hade varit diabetiker med de som hade haft sjukdomen.

Iakttagelsen att serotonin minskar utsöndringen av insulin bekräftades när samtliga 14 receptorer samtidigt stimulerades med serotonin hos icke-diabetiker. Däremot hade serotonin ingen hämmande effekti betaceller från individer med typ 2 diabetes.

-Detta tror vi beror på att det finns en obalans mellan vissa serotoninreceptorer hos diabetiker, säger Hedvig Bennet, som är doktorand  och har arbetat med dessa projekt i fyra år.

- Vi tror också att den hämmande effekten av serotonin är viktig för att finjustera betacellernas svar efter en måltid. Om detta försvinner kommer betacellerna att utsöndra förmycket insulin som i förlägningen kan bidra till att de inte längre kan fungera normalt, förklarar Malin Fex.
Denna studie publicerades i tidskriften Peptides tidigare i år.*

Mot bakgrund av att serotonin är viktigt för adekvat frisättning av insulin fortsatte forskarna att undersöka andra serotoninreceptorer.

En av dem, 5HT2b, har tidigare visat sig vara intressant även på ett annat sätt. I djurförsök har forskare sett att receptorn hos dräktiga möss är aktiverad vilket resulterat att djuren fått fler och mer  effektiva betaceller.
- Det är inte bevisat men är det så även hos människor skulle ett läkemedel som stimulerar 5HT2b fungera både vid typ 2 diabetes, genom att öka mängden insulin som kommer ut i blodet och vid typ 1 diabetes, genom att rädda de kvarvarande betacellerna, få dem att bli fler, säger Malin Fex.

I laboratorieförsök med insulinproducerande celler från både människa, råtta och mus kunde Malin Fex och hennes kollegor visa att en aktivering av 5HT2b ökade utsöndringen av insulin.
- Det var ganska förvånande eftersom nettoeffekten av stimulering av alla serotoninreceptorer är en minskad frisättning av insulin.  Men vi kunde visa att en aktivering av just 5HT2b ökade kapaciteten att utsöndra insulin med ungefär 25 procent, berättar Malin Fex.

25 procents bättre insulinfrisättning kan vara skillnaden mellan att ha typ 2 diabetes eller inte.  Kan det l eda till nya sätt att behandla typ 2 diabetes?

Möjligheten finns men dit är vägen lång menar Malin Fex. Forskningen har hittills enbart utförts på betaceller i laboratoriet. Nästa steg skulle vara djurförsök och om de faller väl ut, test på människor.
- En svårighet är att enbart stimulera 5HT2b receptorn enbart på betacellen, inte i exempelvis hjärnan eller andra vävnader, vilket skulle kunna leda till oönskade effekter.

Tord Ajanki

Publicerat i Diabetologia, 6 jan 2016

Serotonin (5-HT) receptor 2b activation augments glucose-stimulated insulin secretion in human and mouse islets of Langerhans.
Bennet H, Mollet IG, Balhuizen A, Medina A, Nagorny C, Bagge A, Fadista J, Ottosson-Laakso E, Vikman P, Dekker-Nitert M, Eliasson L, Wierup N, Artner I, Fex M.
Diabetologia. 2016 Jan 6, online.

Publicerat i Peptides, juli 2015

* Altered serotonin (5-HT) 1D and 2A receptor expression may contribute to defective insulin and glucagon secretion in human type 2 diabetes
H. Bennet, A. Balhuizen, A. Medina, M. Dekker Nitert, E. Ottosson Laakso, S. Essén, P. Spégel, P. Storm, U. Krus, N. Wierup, M. Fex.
Peptides, online 20 juli, 2015

För mer information om studien kontakta:
Malin Fex, forskare vid Lunds universitet, 040 39 19 02, 070 598 87 92, malin.fex@med.lu.se