Äldrekollo bra för livskvalitet

Glad äldre dam
Äldre som varit på äldrekollo uppgav att det gav positiva effekter på hälsan.

En nostalgisk svenskhet präglar utformningen av så kallade äldrekollon. Bad, tipspromenader, allsång, kräftfester och rejäl husmanskost utgör återkommande inslag.

– Det passar deltagare som omfamnar dessa ideal men det finns en risk för att andra grupper av äldre exkluderas, säger Janicke Andersson, forskarassistent vid Lunds universitet.

Hon är projektansvarig för rapporten ”Här händer nästan mirakel - Äldrekollot som fenomen”. Deltagare och arrangörer på tio så kallade äldrekollon har intervjuats och observerats ur tre skilda perspektiv. Studien utfördes i somras. Resultaten visar att deltagarna ansåg att kollovistelsen hade en stark positiv inverkan på deras upplevelse av livskvalitet och hälsa. Men det gällde inte enbart deltagarna utan även arrangörerna. Inte minst de frivilliga som hjälper till med verksamheten. Vilket antyder att kollovistelser kan vara gynnsamma även för medarbetare inom större äldreomsorgsorganisationer.

Synen på äldrekollot som fenomen var dock kluven. Äldrekollot ställs i relation till sommarkollon för barn och det kan vara på både gott och ont. Deltagare med positiva associationer kopplar samman äldrekollot med bad och lek, turer i skogen och kamratskap. Negativa associationer kopplas till tvång och en uppfostrande attityd, att tvingas lära sig simma, äta upp sin välling etcetera.

Överlag var deltagare och arrangörer överens om att på äldrekollot finns inga måsten. Valfriheten och självbestämmandet blir därmed skillnaden gentemot ett barnkollo.

.