Anpassad omvårdnad till yngre som fått hjärtinfarkt

Cirka 28 000 personer i Sverige drabbas av hjärtinfarkt varje år. Av dessa är runt 8 procent mellan 20 och 54 år. En ny avhandling från Lunds universitet visar att sjukvården har svårt att möta dessa yngre personers behov och att anpassa omvårdnaden och rehabiliteringen till deras förutsättningar.

Ett syfte med avhandlingen har varit att belysa innebörden av yngre personers och deras närståendes upplevelser efter en hjärtinfarkt, ett område som är sparsamt beforskat. Att drabbas av en hjärtinfarkt när man är mitt i livet kan innebära en mycket komplex situation som påverkar både den drabbade och dennes närstående på många olika sätt.

- När det är yngre som drabbas är det ofta tydligt att personen går från att uppleva sig som fullt frisk och mitt i livet, till en plötslig allvarlig akut sjukdomssituation. Det är mycket omvälvande och dessa personer omvärderar sitt liv ur många aspekter, säger Ewa Andersson, nyligen disputerad i hälsovetenskap vid Lunds universitet och verksam som lärare vid Blekinge Tekniska Högskola.

- Den konstanta bristen på energi kan begränsa såväl det sociala livet som yrkeslivet. Och rädslan som följeslagare, exempelvis för fysiska ansträngningar, påverkar. Det finns ett behov av att anpassa omvårdnad och rehabilitering för dessa yngre mot bakgrund av att de befinner sig mitt i ett aktivt liv med en yrkeskarriär och familj, säger Ewa Andersson.

Studien som gjordes på tre olika länssjukhus i sydöstra Sverige, visade bland annat att de rehabiliteringsaktiviteter som erbjuds till yngre personer efter en hjärtinfarkt inte var anpassade efter deras förutsättningar och behov.

- Ett exempel är hjärtrehabilitering där de yngre personerna upplevde att t.ex. träningen var mera anpassad till den majoritet äldre som deltog och inte deras behov mot bakgrund av familje- och arbetssituation. De upplevde också att de erbjöds standardaktiviteter som inte var i linje med vad de behövde prioritera. De önskade att istället få träffa en sjukgymnast enskilt först för att få råd och sedan få möjlighet att träna individuellt på ett gym, säger Ewa Andersson.

Det faktum att sjukvårdspersonal inte efterfrågar vad de yngre personerna behöver och vad som är viktigast för dem i den nya livssituationen, upplevdes som krävande och bidrog till ökad stress hos de själva och deras närstående. Ewa Andersson menar att dagens alltmer komplexa omvårdnad behöver baseras på kliniska bedömningar och interventioner där patienternas erfarenhet och önskemål beaktas.

Ewa Andersson har även studerat sjuksköterskors uppfattningar av omvårdnad och visar bland annat på att bristen på personal och kontinuitet påverkar sjuksköterskans möjlighet att ge omvårdnad utifrån den enskilde personens behov och önskemål. Detta riskerar att resultera i att patienterna inte får den omvårdnad som de så väl behöver.

- Det finns en stor vilja och önskan hos sjuksköterskor att arbeta personcentrerat men de organisatoriska villkoren påverkar deras möjlighet att ge rätt omvårdnad. Även om sjuksköterskorna visar mod och går emot systemet för att hitta vägar för att kunna individanpassa omvårdnaden, så verkar det inte alltid vara tillräckligt. De kontextuella villkoren tar överhanden och begränsar sjuksköterskornas möjlighet att värna patienten bästa intresse, säger Ewa Andersson.

Avhandlingen
Ewa Andersson disputerade vid Lunds universitet den 13 mars 2015 med avhandlingen ”The experience of younger adults and their next of kin following a myocardial infarction and registered nurses' conceptions of caring in a coronary care context”.

Åsa Hansdotter

Kontakt

Ewa Andersson, legitimerad sjuksköterska, doktor i hälsovetenskap med inrikting omvårdnad.
Tel. 0455-385478, 0733-460931